NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 1

Dato 6.01.23
Møte vinterdrift E134 Møte vinterdrift E134

God dag og riktig godt nyttår!

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

TRENGER DU NY SJÅFØR I LØPET AV 2023?

Som vi har nevnt tidligere har Gerds trafikkskole et «kull» med sjåfører som de nå utdanner i samarbeid med NLF Rogaland. Per i dag er det 11 sjåfører som har klart teorien på klasse C og de er i gang med CE. De får et utvidet CE kurs, ADR samt YSK slik at vi er komfortable med at det kommer gode sjåfører ut fra kurset.

I første omgang blir konseptet testet ut i Sør-Rogaland, men fortsetter til Nord-Rogaland når kurset i Sør er evaluert.

Sammen med en kontaktperson fra NAV som heter Geir Arne Selvær, vil vi i januar besøke bedrifter som trenger sjåfører i Sør-Rogaland.

Antar du at du vil trenge en ny sjåfør i 2023 (ikke forpliktende) og du vil ha besøk av oss, kontakter du rr@lastebil.no

Uttaksmøte sjåførkurs Uttaksmøte sjåførkurs

 

MØTE MED VEGVESENET ANGÅENDE VINTERVEDLIKEHPOLD PÅ E134

Vi hadde i dag et møte med direktør drift og vedlikehold Vest angående det vi mener er altfor dårlig vintervedlikehold på den vestlige delen av E134. Vegvesenet stilt med alle relevante personer i forhold til aktuelle kontrakt og fra NLF stilte Roald fra Nor-log, Alf Jostein Årtun og Endre Krakk. Alle har erfaring fra kjøring og vintervedlikehold på fjellet, eller får mye tilbakemeldinger fra sjåfører i bedriften

Det kom fram mange forbedringspunkter og vi tenker da bl.annet på:

  • Skjerpa krav angående tidspunkt veimester/vakt kaller ut entreprenør, slik at en er klar ved start på værhendelse og ved behov har gjort forebyggende tiltak.
  • Terskelen for utkalling må rett og slett være lavere, og det må reageres raskere (mindre tid i rigg/tilkjøring)
  • Plassering av enheter i nærområdet.
  • Under snøfall må enheter gå kontinuerlig.
  • Skjerpe kontroll og oppfølging av vinterplan fra SVV sin side mot entreprenør. Vi opplever altfor ofte at brøytebiler står på YX eller på kontrollplassen på Seljestad med sovende sjåfør i, selv når forholda er langt ifra godkjente (3 skift ordninger).
  • Øke antall enheter fra 2 til 4 på aktuell strekning. I og med at det er krav om tandembrøyting så blir det 4.
  • Enhetene bør snu i hver sin ende av Røldalstunnelen (sparer da inntil 9 km kjøring pr enhet pr runde)
  • Krav til at underliggende skjær på alle enheter blir brukt så lenge det er snøfall for å unngå unødig bygging av såle.
  • Slapseskjær må for all del ikke brukas under snøfall, ved tørr snø eller vegbanetemperatur 0° eller kaldere. Ved feil bruk lager regn glatt vegbane.
  • Økt bruk av høvel. Høvel bør også brukes under snøfall for å skrape sole.
  • Krav til strømiddel, brun/farga sand og fastsand. Bruke brun eller svart sand for å oppnå kontrastfarge på hvit vegbane. Dette hjelper alle bilister til bedre sikt når det er jordmørkt/flatt lys, samt at det hjelper brøytemannskapet med å finne veien pga kontrast. Sola tiner også fortere is og snø om den er brun/svart i stedet for hvit.
  • Begynne å bruka fastsand slik som kontrakten tilsier.
  • Krav til at minimum 1 av sjåførene i hver tandemenhet til enhver tid har minst 5 års erfaring med brøyting (høyfjellserfaring).
  • Kontrollingeniør fra SVV eller annen representant fra SVV må være mer på plassen både ved varsla værhendelse og under utførelse.

Har du andre innspill mottas disse med takk.

 

TIPS FOR VINTEREN

I disse dager passer det bra og ta fram igjen «tips for vinteren». Her finner du mye relevant informasjon for deg og dine sjåfører. Det være seg kamera langs veien, vegmeldinger, tips på ti språk og mye mer:

https://lastebil.no/Tips-for-vinteren

 

FRA VINTERHENDELSER

Det er en film i artikkelen under som viser norske vogntog som trygt og sikkert kommer fram, men utenlandske står og spinner på nesten flate strekninger. Det er ikke tvil om at det er utenlandske toaksla, som er feillastet er mye av grunnen til problemene. Mange er uten erfaring fra vinter og utrusting passer best på tørr asfalt:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/bilbergerkjendis-jeg-ler-av-dette-kaoset/15400198/

https://www.tungt.no/article/view/889565/vinterkaos_i_oslo_utenlandske_vogntog_stod_strodd_se_video?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

 

SYSTEMSVIKT I VINTERDRIFTEN

– Å holde veiene åpne og trygge om vinteren er i prinsippet såre enkelt. Det handler kun om å brøyte, salte og strø. Men i år igjen kan det virke som om snøværet kom som julekvelden på både gubben og kjerringa for Vegvesenet, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Se artikkelen her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2022/Vinterdrift-Systemsvikt-aar-etter-aar

Geir A. Mo Geir A. Mo

 

ENDELIG ET POSITIVT SIGNAL I FORBINDELSE MED TVERRFORBINDELSEN

Strekningen vil være på ca. tre kilometer og gå fra Foss-Eikeland til E39 ved Osli. Første del av tverrforbindelsen mellom Jæren og E39 går fra Skjæveland til Foss-Eikeland og ble åpnet i 2019. De siste tre kilometerne er viktig for alle logistikkaktører i området Vagle og Foss-Eikeland.

Når den siste dele siste del av veien står klar vil mye av tungtrafikken gå Tverrforbindelsen til E39 Da slipper tungtransporten Hoveveien, fra Ganddal til Sandnes sentrum.

Planarbeidet vil blir flere forslag til trasé mellom Foss-Eikeland og Osli. Det vil likevel gå mange år før traseen er realisert. 

 

INNTEKTENE I RYFAST MÅ OPP IFØLGE FERDE

Inntektsgrunnlaget ligger ca. 12% etter prognosen da takstene ble fastsatt av Stortinget i 2020, og 32% bak da Ryfast ble vedtatt av Stortinget i 2012. Grunnen er at mange kjører nullutslippskjøretøy. I desember var hvert tredje kjøretøy en elbil.

Ferde har to alternativer, der det ene innebærer følgende:

  • Taksten for ordinære kjøretøy med bombrikke økes fra 119,20 kroner til 131,10 kroner i Ryfylketunnelen. Elbiltaksten økes fra 59,60 kroner til 91,80 kroner – opp hele 32,20 kroner.
  • I Hundvågtunnelen øker taksten for ordinære kjøretøy med bombrikke fra 24 kroner til 26,20 kroner. Elbiltaksten øker fra 12 til 18.50 kroner.

Ferde sine beregninger viser at det er nødvendig med 15% økning av grunntakstene for at prosjektet skal bli nedbetalt innen 2041 som er planen. Det samme gjelder om de velger en modell med elbil økes til 70% av taksten for ordinære kjøretøy og 10% økning i grunntaksten.

 

KOSTNADSINDEKSEN 2022

Det har vært store prisstigninger i 2022 som dere alle vet. Det er mange som skal i gang med prisforhandlinger med sine kunder og oppdragsgivere. Den nye indeksen som omhandler hele 2022 vil foreligge ca. 20. januar. Da skal vi sende denne ut straks Statistisk sentralbyrå (SSB) har regnet seg ferdig og fått inn alle aktuelle tall for 2022.

Dette er en indeks du gjerne må sende dine kunder når den kommer. Jo flere som bruker SSB sin indeks jo bedre er det for bransjen. Den blir sendt alle våre medlemmer som et PDF hefte straks alt er klart.

 

IKKE KJØR FOR NÆRE BILEN FORAN

Pass på avstand til bilen foran deg. Politiet er tok nettopp førerkortet fra en bussjåfør i Stavangerregionen da ha lå for nær bilen foran seg. Det er også vise hensyn og passe på eget omdømme at man holder avstand til bilen foran seg.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4obRka/bussjaafoer-kjoerte-for-naer-bil-foran-fradoemt-lappen

 

NAF SITT UTSPILL OM Å LA LASTEBILEN STÅ VED DÅRLIG VÆR

Det er ganske utrolig at en organisasjon som NAF provoserer så heftig. Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard, uttalte at de mener transportselskapene i større grad bør vurdere om de kan la vogntogene kjøre når det er varslet så vanskelig føre. 

Vår adm.dir. Geir A. Mo ga ettertrykkelig svar på utspillet fra NAF som ikke bare kan bli stående uimotsagt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2023/Matvarene-paa-vei-til-butikken-kan-ikke-ha-hjemmekontor

 

SE DEN FANTASTISKE HISTORIEN OM SIGVE RAFDAL

Sigve Rafdal (80) har kjørt lastebil i 62 år

Til journalisten i Haugesund avis sier han: «Eg køyrer på - til fastlegen seier stopp».

Dessverre er historien bak betalingsmur, men for de som har aID kan den flotte historien leses her:

https://www.h-avis.no/sigve-rafdal-80-har-koyrt-trailer-i-62-ar-eg-koyrer-pa-til-fastlegen-seier-stopp/f/5-62-1455152 (+)

 

NYREGISTRERTE LASTEBILER I 2022

Antall nyregistrerte biler i 2022 gikk den med 4,4% fra 2021. Slik fordelte det seg ifht bilmerker:

Scania 1731 biler, Volvo 1638 biler, Mercedes 371, MAN 137, Renault 95, DAF 51, Iveco 15 og Sisu 3 biler.

I 2022 ble det totalt registrert 4051 lastebiler. Kilde OFV.

GODE JANUARTILBUD FRA WURTH

https://kataloger.wuerth.no/kampanjer/auto-januar-2023/

 

OPPSUMMERING AV 2022 PÅ MEDLEMSMØTET TIL ONSDAG

Hva skjedde i samferdselspolitikken i 2022? Hva betyr det for vår bransje?

Det blir hovedtemaet i onsdagens digitale medlemsmøte. I tillegg vil Opplysningsrådet for Veitrafikk presentere lastebilstatistikken 2022, vi skal snakke om sjåførrekruttering ved hjelp av NAV og presentere NLFs nye hovedsamarbeidspartner i dekkbransjen. Følg med fra klokka 18!

https://lastebil.no/

 

DIGITALT MØTE OM EU’S MOBILITETSPAKKE

Den 18.01 inviterer SVV til digitalt informasjonsmøte om EUs mobilitetspakke.

I forbindelse med møte så ønsker de å motta spørsmål i forkant ( fra nå til 10.01 ) spørsmål kan sendes til support@lastebil.no

Du kan følge sendingen fra både PC og mobiltelefon.

NLF har lagt ut teams lenken til arrangementet her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Ikrafttredelse-av-EUs-mobilitetspakke-informasjon-fra-Statens-vegvesen

 

DU ER HJERTELIG VELKOMMEN TIL TRANSPORTKONFERANSEN

27.–28. januar blir det igjen transportkonferanse på Holmen Fjordhotell i Asker. Her kan du blant annet møte Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og medlemmer av Stortingets energi- og miljøkomité. Og ikke minst treffer du mange gode kolleger og samarbeidspartnere.

Jan-Erik Larssen vil nok en gang lede oss gjennom to spennende og innholdsrike dager.

Program: https://media.lastebil.no/091/0000916475.pdf

Påmelding: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Transport-konferansen-2023

 

KURS I ARENDAL 11. JANUAR

11. januar kjører vi to kjøre-hviletidskurs i Arendal. Det ene er kl. 09.00 på Sam Eyde videregående skole. Dette kurset er åpent for alle, men her skal både lærere og elever delta. Kl. 18.00 kjører vi nytt kurs hos Kai på Agder Storbil.

Det er vår spesialist Jone Klingsheim som kjører kursene. Kursene er åpne for dine sjåfører og administrativt ansatte.

Du kan melde deg på via linken under eller sende en e-post / ringe rr@lastebil.no / 90773207

Dagkurs på Sam Eyde VGS: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Kursdag-i-Arendal

Kveldskurs med Jone hos Agder Storbil: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Kursdag-i-Arendal

 

God helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

 

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2023/Nytt-fra-NLF-uke-1-2023

Fra media:

https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/Q75RGQ/den-har-batteri-paa-900-kwh

https://www.at.no/transport/har-bestilt-600-elektriske-scania-trekkvogner/726143?utm_source=Klaviyo&utm_medium=campaign&utm_campaign=Nyhetsbrev%20fra%20Anlegg%26Transport%2023.%20desember%202022&k_id=01GGZEPHK8BJFQW8A0KF4XCQQ3&link_text=Har%20bestilt%20600%20elektriske%20Scania%20trekkvogner&_kx=3FjbeJKCpT_getdtRFm5A2FOcHOCvuiqukTNree7NsY%3D.YxHsCA

https://www.klimaoslo.no/2022/01/18/her-er-kart-over-lade-og-fyllestasjoner-for-tungtransport/

https://www.tungt.no/article/view/888828/ny_bunnotering_konkursfrykten_i_lastebilbransjen_var_forgjeves_i_2022?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

https://www.dagbladet.no/nyheter/yrkessjaforer-ma-ga-pa-do-i-fjaera/78111200?fbclid=IwAR2fqSoDGZB5L6O6J1xB3PWwcxzjqvHE6va7KsqSmZw5j9WYT9ZYugujk9Q