God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
OVERGANGSPERIODEN FOR NYE DIGITALE FARTSSKRIVERE FORLENGES
Statens vegvesen har i samråd med Samferdselsdepartementet, besluttet å forlenge overgangsperioden for sanksjonering til 31.1.2024.
Og det skulle i grunnen bare mangle da det er umulig å oppdrive skriveren…….
Kjører du internasjonalt anbefaler Vegvesenet å bruke biler som er registrert før 21. august i år:
https://www.at.no/transport/bruk-helst-lastebil-registrert-for-21-august-2023/809881
SISTE POLITISKE MØTE FØR VALGET
Denne uka var det siste politiske møtet i regionen før valget. Vi har nå hatt alle de potensielle fylkesordførerne i Agder og Rogaland på bedriftsbesøk eller til samtale under Arendalsuka.
Siste ute var Frp i Rogaland. Her møtte vi Svein Erik Indbjo som er fylkes ordførerkandidat, sammen med stortingsrepresentant Halleland Terje. Det var et interessant møte og de tar videre flere saker for oss. De viktigste var nok:
Møtet ble avholdt hos Bøviks der styremedlemmer i NLF Rogaland Mai-Britt Nielsen og Jarl Kvam deltok.
MØTE I ETNE ANGÅENDE BAKKA – SOLHEIM
Det er et flertallsvedtak i Stortinget at Bakka – Solheim skal bygges ut.
Torsdag kveld var det folkemøte på Skakke kulturhus i Etne. Styremedlem i NLF Rogaland, Sigve Lervik var på plass sammen med regionsjefen i Vestland Jan Ove Halsøy. Statssekretær Tom Kalsås var også på plass som representant for Regjeringen. Han mener også noe må gjøres på strekningen, og mener Mo – Bakka er et godt utgangspunkt.
Det var forventet at planen ble inkludert i NTP som lovet, men det har den nye regjeringen satt en stopper for. Bakgrunnen var behovet for innstramminger for å dempe inflasjonen og verdensbildet.
På tross av utfordringene, har Statens Vegvesen sine folk fortsatt håp om at Bakka-Solheim vil bli inkludert i NTP når pengene blir tilgjengelige.
Så la oss få oppstart på Mo – Bakka og ny Røldalstunnel slik at vi får framgang på E134 også på vestsiden av fjellet.
Se NLF sin presentasjon her:
https://media.lastebil.no/092/0000921943.pdf
4 FELT PÅ BYGDØYLOKKET OM EN UKES TID
I månedsskiftet august/ september åpner Vegvesenet for trafikk i to felter i hver retning gjennom både Sjølystlokket og Bygdøylokket. De tar da i bruk rampesystemet som kjørefelter i østgående kjøreretning. Dette vil skape bedre flyt, men det vil fortsatt være redusert framkommelighet og nedsatt hastighet på strekningen.
FORUTSIGBARHET, FORUTSIGBARHET OG FORUTSIGBARHET
Dette er de tre elementene som må på plass for at det skal investeres i ny teknologi. Vi kan ikke ha vingling som gjør at man investerer og før f.eks. en bil er bestilt er rammevilkårene endret. Slik er det med biodrivstoff. Har man 100 biler går det nok bra, men den gjennomsnillelige norske lastebileieren har under 5 biler. Det vil si at med endrede rammevilkår kan hele selskapet gå overende i en kjøpsprosess.
I 2014 kom siste teknologi (Euro 6) som er tilgjengelig for alle innenfor en pris som var akseptabel. I dag går over 90% av alt godset til NLF medlemmer på euro 6 teknologien. Det investeres i ny teknologi fra norske lastebileiere når rammebetingelsene er på plass. Dette viser både investerings viljen og evnen nå det er forutsigbare rammer.
Det er det ikke nå. Man kan ikke forvente at den gjennomsnillelige norske lastebileieren investerer i biogass, elektrisk eller andre uforutsigbare teknologier når ENOVA / Regjeringen endrer rammevilkår over natta.
At en stor bedrift som Litra går tilbake til diesel er et tydelig signal:
https://www.nrk.no/norge/gar-fra-biogass-tilbake-til-diesel-1.16506989
At Nor-Log satser på eget nettverk på fyllestasjoner sier også sitt.
https://www.mtlogistikk.no/lei-av-myndighetenes-vingling-etablerer-egne-fyllestasjoner/808606
Derfor trenger vi langsiktighet og forutsigbarhet når vi skal delta og gjøre vårt for å nå utslippsreduksjoner i 2030. Vi må ha stimuleringer fra ENOV, fylle / ladenettverk, betalingsvillighet hos kunder, fritak for bompenger, bruk av kollektivfelt med mer.
PRESENTASJONER FRA MEDLEMSMØTET UNDER ARENDALSUKA
Under vårt medlemsmøte hos Mercedes 16. august var det mange gode presentasjoner. En eller flere av disse presentasjonene kan være interessante for flere. Jeg legger derfor ved alle presentasjonene som ble holdt:
NYE SJÅFØRER I NORD-ROGALAND I FEBRUAR
Da var vi i gang med utvelgelse av sjåfører for medlemsbedrifter i Nord-Rogaland. På et informasjonsmøte denne uka var det ca. 10 mulige sjåfører som gikk videre til CE utdannelsen. Det var representant fra Nor-Log, Bøviks og Hustvedt & Skeie som var med å presentere yrket og hadde speed intervju med kandidatene.
Det er bare å ta kontakt om du trenger sjåfør i starten av 2024.
BESTILL VINTERENS DEKK HOS VIANOR I DAG
Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos Vianor. Du kan sikre høstens levering ved å gjøre din bestilling nå:
https://media.lastebil.no/092/0000921761.pdf
NORDEA PRESENTERER NYE PROGNOSER FOR ØKONOMISKE UTSIKTER I LANDET VÅRT
Bli med når Nordea presenterer de økonomiske utsiktene for resten av året. 6. september er nett møtet og du kan melde deg på via linken under:
Få Nordea Economic Outlook rett fra ekspertene våre: Meld deg på webinaret (nordeamarkets.com)
TRANSPORT & LOGISTIKK 2023 PÅ LILLESTØM 28. – 30. SEPTEMBER
En samlet verdikjede innen transport- og logistikksektoren møtes i september til årets største og viktigste møteplass for bransjen. Transport & logistikk 2023 er et arrangement man virkelig ikke bør gå glipp av, og der det både er lagt opp til en stor konferanse og hele 30 000 kvadratmeter med utstilling.
Du kan hente ut gratis messebillett her:
FLOTT ARTIKKEL OM AUESTAD KRAN - TRANSPORT
Her er en artikkel om familie bedriften fra Rogaland. Det er Auestad Kran – Transport som Jærbladet har en artikkel om:
HØRING
Forslag om forskrift om gebyr på tjenester utført av Statens vegvesen på trafikant- og kjøretøyområdet er sendt ut på høring. Du finner høringen her og vi hører fra deg om du har innspill:
SKOLENE HAR STARTET OPP IGJEN – DET SAMME HAR ANLEGGSARBEIDER LANGS VEI
Forrige uke var det skolestart. Det gjør at vi møter flere barn og ungdom langs veien og det krever spesielle hensyn fra oss alle som ferdes i trafikken.
Vis også hensyn til alle som arbeider langs veien. De er «i veien for oss».
Har du barn eller barnebarn anbefaler vi deg å vise de filmen «venner på veien». Del den gjerne i dine sosiale medier i tillegg:
https://www.youtube.com/watch?v=G2h2KC1rB7U
KONVO FOR E134 OG NY OSLOFJORD TUNNEL.
NLF i fylkene rundt Oslofjorden har politisk markering for et nytt løp i Oslofjord-tunnelen. Prosjektet er på topp på Statens vegvesen sin liste, men regjeringen har ennå ikke satt av penger til byggingen. Det er stadig tunnelstengning, og trafikkaos er en stor belastning både miljømessig, økonomisk og for trafikksikkerheten. Derfor blir det konvoier fra begge sider av tunnelen.
– Oslofjordforbindelsen er kritisk for medlemmer av NLF. Vi trenger en sikrere, tryggere og mer forutsigbar vei. Sjåførene våre må vite hvordan dagen deres blir, så vel som kundene. Nå inviteres det til politisk markering tirsdag, 29. august, forteller NLFs regionsjef Roy N. Wetterstad. (region 3).
LITT OM AKTIVITETER UTOVER HØSTEN
Det er en stund til vi skal ha møter hos Rolands og Vegvesenet i Haugesund og Stavanger. Det er likevel greit å sette av datoene så kommer vi tilbake med endelig program etter hvert.
27. oktober er det samling hos Rolands. Det er 10 år siden første samlingen hos Kjetil & co, så dette må vi feire.
31. oktober er det samling hos Vegvesenet i Haugesund og 1. november hos Vegvesenet i Stavanger.
I uke 40 vil vi også dra på «turne i Rogaland og i uke 42 i Agder. Det vil bli kurs i Egersund, Stavanger, Haugesund, Sauda, Arendal, Kristiansand og Lyngdal. Det vil bli kurs på dag og kveldstid samt på de videregående skolene. Følgende vil bli tema:
Dagtid arbeidsavtalen og arbeidstid
Dette kurset retter seg mot deg som skal utarbeide arbeidsavtaler i bedriften og/eller følge opp. Innfrir arbeidsavtalene du har med dine ansatte lovens krav? Hva er spesielt for transportbransjen og hvordan kan en beskriver dette i en avtale? I dette kurset tar vi opp dette og flere andre temaer knyttet til arbeidsavtalen, arbeidstid og arbeidsfri. Vi gjennomgår lovens krav til arbeidsavtalens innhold. Vi ser på hvilke muligheter som i en avtale kan åpnes innenfor lovens rammer og hvilke oppgaver arbeidsgiver har knyttet til oppfølging og kontroll.
Dagtid Tacho Online - slik skal det brukes
Dette kurset retter seg mot deg som bruker Tacho Online i det daglige arbeidet. Her tar vi utgangspunkt i hvordan Tacho Online skal brukes for å kunne svare på spørsmål fra kontrollmyndigheter som SVV og Arbeidstilsynet. Vi ser også på arbeidstidsmodulen og de mulighetene som ligger der.
Kveldstid Kurs 3 Kjøre- og hviletid, arbeidstid og NLF appen.
Dette kurset retter seg mot sjåfører og regelverket som er gjeldende. Det er selvfølgelig også svært relevant for det administrative apparatet i en bedrift. I dette kurset gjennomgår vi riktig bruk av fartsskriver og gjeldende regelverk for kjøre- og hviletid og arbeidstid. Vi ser på grensene for gebyrer, risikoklassifisering av brudd og hvilke betydninger dette kan ha for den enkelte sjåfør langs vegen.
Ha en fin helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2023/Nytt-fra-NLF-uke-34-2023
Fra media:
https://www.yrkesbil.no/elektrisk-scania/scania-signerte-kontrakt-pa-2500-lastebiler/4061430