Forståelse og sympati betaler ikke våre regninger
GOD PÅSKE
Mange gledet seg til rolige påskedager med påskeegg og solfylte dager ved fjell og fjord. Ved inngangen til påska fikk vi derimot besøk av en påskehare som helte kaldt vann i blodet på oss som har vegen som arbeidsplass. Vi har lenge gledet oss storstilt og etterlengtet vegutbygging i Trøndelag. Nye Veier er i full gang med prosjekter på E6, både nord og sør for Trondheim. Ekstra gledelig var det at vi fikk kjempet inn videreføring av E6 mellom Åsen og Steinkjer. En 4- felts motorveg med fartsgrense 110 skal sikre en fremtidsrettet E6 gjennom Trøndelag. Det er derfor liten forståelse for at Marit Arnstad (Sp) går ut og tar til orde for en nedskalering av prosjektet. Nok et gufs fra fortidens vegbygging der politikerne detaljstyrer uten respekt for faglige vurderinger. Historien viser at det vi sparer på slike løsninger, fører til enorme merkostnader og tap for samfunnet i det lange løp. Vi må bygge for fremtiden.
Og om ikke dette var nok, så kom en kalddusj til. Nye Veiers påskeegg var at de må utsette prosessen med ny E6 mellom Berkåk Vindåsliene. De sier at følgene av krigen påvirker markedet gjennom blant annet manglende leveranser på viktige innsatsfaktorer og vesentlig høyere priser enn forventet. Det er ikke sagt noe om hvor lang utsettelsen blir. Samme dag som nyheten kom ut, gikk vi sammen med ordførerne i kommunene Melhus, Midtre Gauldal, Rennebu og Oppdal, der vi utarbeidet en felles uttalelse med tydelige forventninger til Regjeringen.
Vi forventer at staten i en usikker tid sørger for å opprettholde sysselsetting ved å garantere for pågående prosjekter.
Det finnes flere løsninger, to mulige løsninger kan være å styrke rammebetingelsene til Nye Veier for å møte det nye kostnadsnivået samt bruke avgiftspolitikken aktivt for å sikre forutsigbarhet.
Forståelse og sympati betaler ikke våre regninger
Den 7. april besøkte Sylvi Listhaug transportselskapet Leiv Sand på Gråmyra. Her fikk vi et 2 timers langt møte med partilederen. Temaet var selvsagt dieselpriser og miljø. Hun fikk en grundig gjennomgang av hvordan dieselprisene påvirker våre virksomheter. I tillegg til dieselprisen, så var det viktig å belyse de øvrige kostnadsøkningene vi opplever som en konsekvens av høye energipriser. Vi snakket da om dekk, AdBlue og øvrige driftskostnader som har skutt i været. Pågående lønnsoppgjør ser også ut til å legge press på våre bedrifter. Samtidig var det viktig å understreke at man må se hele verdikjeden. Selv om transportørene oppnår full kompensasjon for sine kostnadsøkninger, er det fortsatt stor bekymring for at sluttbrukeren ikke er i stand til å betale regningen. Flere melder om at kundene sliter økonomisk, noe som igjen fører til at vi ikke får betalt for våre tjenester. Vi ser også en utvikling der flere prosjekter settes på vent grunnet usikkerheten rundt energiprisene. Det hjelper lite med riktige transportpriser dersom oppdragene uteblir. Vårt klare budskap til partilederen var at vi trenger ikke politikere som følger med, men politikere som handler. Næringslivet opplever en likviditetskrise grunnet energiprisene. Dette skjer mens Staten håver inn penger på skatter og avgifter. Vi trenger tiltak nå.
Når det kommer til miljø og det grønne skiftet, så var vi tydelig på at transportnæringen har bidratt med enorme utslippskutt gjennom årene. Dagens motorer, teknologi og bedriftens kompetanse rundt økonomisk drift, har sørget for dette. Næringens vilje til å omstille og investere i riktig teknologi er en gavepakke til det grønne skiftet, men vi er avhengig av at fossilfrie løsninger er tilgjengelige i markedet og at samfunnet vil betale for disse. Selvsagt skal vi være i forsetet for overgangen til en fossilfri transportnæring, men det blir ikke et grønt skifte med røde tall på bunnlinjen. Vårt klare budskap til Listhaug var insitamenter istedenfor avgifts pisk. Nedfallsfrukter som vekter og dimensjoner kan med et pennestrøk bidra til store miljøgevinster og bærekraftige løsninger for alle parter. Det er på tide at noen minner Vegdirektoratet om at utviklingen har løpt i fra gårdagens løsninger. Da venter vi i spenning.
Kanskje SVV har like dårlige kontrakter som UE'ene?
Den 30. mars var vi sammen med region 7, i møte med SVV om driftskontrakter. Møtet fant sted i Bodø, der SVV var vertskap. Fra vår side ble det gitt en orientering om hvordan vi opplever organisering og drift av kontraktene. Mange av våre medlemsbedrifter opplever uverdige forhold som underentreprenører. Gjennom anbudsprosessene ser man at forutsetningene for å lykkes med oppdragene blir kraftig redusert. Som UE sitter man igjen med stor risiko og begrenset mulighet til å lykkes. Resultatet ser vi i landets medier når værhendelser er et faktum. Over tid ser vi at forholdene har blitt dårligere og dårligere, noe vi har advart mot gjennom flere år. Kompetansen er i ferd med å forsvinne. Det er ikke annet å vente når det å brøyte en veg har blitt et akademisk arbeid. Det er snart flere papirflyttere enn snøflyttere i kontraktene. Nå må byggherren ta tilbake styring og kontroll. Det kan ikke være slik at hovedentreprenørene styrer utviklingen innenfor drift- og vedlikeholdskontraktene. Det blir som bukken ved havresekken. Historien viser i hvert fall at resultatet ute på vegene ikke blir bedre.
Endelig var ventetiden over
Den 23. mars var det endelig duket for åpning av en midlertidig bru over Stavåa. Etter mye frustrasjon og forbannelse var det nok mange som jublet denne dagen. Det har vært manuell trafikkdirigering ved eksisterende bru siden april 2021. Kun ett kjørefelt har vært åpent, og det har i tillegg vært redusert lastklasse. Dette har ført til kø og lange omkjøringer for våre bedrifter. Flere bedrifter har meldt om at denne perioden har påført dem store tap.
Den gamle brua fra 1942 holdt ikke ut i påvente av at Nye Veier skal bygge ny veg på strekningen Nedgård – Berkåk. Derfor måtte Statens vegvesen etablere en midlertidig bru for å sikre en trygg og forutsigbar fremkommelighet på E6. Etter et krevende prosjekt, sitter vi igjen med Norges lengste midlertidige bru. Med et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn, utgjør brua den beste strekningen på E6 i Rennebu. Når den nye E6-traseen ferdigstilles, vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer. Slik har den også videre gjenbruksverdi.
Brua er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt 60 tonn. Hastigheten vil være 60 km/t som tidligere, med bakgrunn i kurvaturen på vegen.
Sikkerhet i transportnæringen
Den 10. februar var Thermomax invitert til møte med Fylkets Trafikksikkerhetsutvalg (FTU). Daglig leder Tore Rødsten, holdt et 20 minutters innlegg om hvordan de jobber med trafikksikkerhet i bedriften. Sjåførene er den viktigste kapitalen i bedriften og det er helt avgjørende at involveres og tar ansvar for andres og egen sikkerhet. Det handler om å bygge en sikkerhetskultur. Selvsagt må man ha gode rutiner for drift og vedlikehold av biler og utstyr. Det viser seg at hyppigere utskifting av materiell, også gir lavere kostnader samtidig som at sikkerheten ivaretas på en bedre måte. Kursing og oppfølging av sjåførene prioriteres høyt, slik at de har de beste forutsetninger for å lykkes i jobben som ansvarlige sjåfører. Dette har også mye å si for trivselen hos de ansatte. De siste årene har Thermomax opplevd at samarbeidet med COOP har styrket seg. Fokuset har dreid mer over på gjennomføringsevne og sikkerhet, fremfor pris. Rødsten var også tydelig på at transportkjøperne har et ansvar når de kjøper transport. Det er ingen transportør som kan subsidiere trafikksikkerhet og et seriøst arbeidsliv. Dette må kundene betale for.
Vi ser frem til en trafikksikker E6 forbi Langstein
Den 23. februar var det markering av starten for arbeidet med E6 Kvithammer – Åsen. Selv om arbeidet har pågått noen måneder, så var det nå klart for komme i gang med Forbordsfjelltunnelen. Det hele ble markert ved at ordførerne i Stjørdal og Levanger, fyrte av den første salva ved tunnelåpningen.
Den nye E6 strekningen blir på 19 kilometer der 12 kilometer går i fem tunneler.De fem er Forbordsfjelltunnelen (6,1 km), Høghåmmårtunnelen (1,4 km), Ramshåmmårtunnelen (1,8 km), Grubbåstunnelen (0,3 km) og Åsentunnelen (2 km). Det hele skal stå ferdig i 2027. Nye Veier signerte kontrakt med Hæhre Entreprenør AS om utbyggingen i desember 2021. Kontrakten har en verdi på ca. 5,6 milliarder kroner eksklusiv moms.
Det skal bli godt å få kjøre på en trafikksikker E6 forbi Langstein.
Det er stadig flere som legger press på regjeringen og krever at de må sette inn tiltak for å dempe prisveksten på drivstoff overfor tran...
Det er stadig flere som legger press på regjeringen og krever at de må sette inn tiltak for å dempe prisveksten på drivstoff overfor transportbransjen. Finansministeren møter nå også press fra eget parti.
Under onsdagens medlemsmøte var de galopperende dieselprisene nok en gang gjenstand for diskusjon.
De siste månedene etter nyttår har NLF stått på for å få frem hvilken situasjon medlemsbedriftene står i. Ikke bare overfor politikere, men også overfor kunder og folk flest. Det jobbes samtidig iherdig med å få på plass en “tiltakspakke” for transportbransjen, der NLF, i samarbeid med seks andre organisasjoner, som representerer til sammen 10.000 bedrifter med om lag 250 000 arbeidplasser, har gått sammen for å få regjeringen til å ta deler av regningen for de høye drivstoffprisene. Prisøkningen har ført transportbransjen inn i en likviditetskrise man aldri før har sett maken til.
Skuffet over finansministeren
Senest onsdag formiddag var NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo, i direkte samtaler med finansminister, Trygve Slagsvold Vedum. Under møtet orienterte han statsråden om hvilken uakseptabel situasjon transportnæringen har havnet i, som følge av de uvanlige høye dieselprisene.
Mo la ikke skjul på at han var skuffet over at Vedum, som ikke under møtet kunne komme med noen lovnader om en løsning.
– Jeg er selvsagt skuffet. Samtidig tror jeg statsråden har stor forståelse for situasjonen. Det er i og for seg også en av de store utfordringene vi står i nå. Alle forstår, men ingen gjør noe med saken, sier Mo, som nå ønsker mer handling bak all forståelsen.
Lundteigen med klar tale
Under medlemsmøtet, onsdag, kom stortingspolitiker, Per Olaf Lundteigen (Sp), i NLF-studio for å gi sitt syn på hva myndighetene bør gjøre for å hjelpe en næring i knestående. Han er langt klarere i sin tale enn sin partileder i dette spørsmålet.
– Krig skaper en dyr tid og vi er inne i en krig som skaper behov for en ledelse i landet som gjør at det blir større trygghet. Det krever igjen en ledelse som kan styre markedskreftene, skape stabilitet og trygghet i næringslivet, mener Lundteigen.
Videre påpeker han at vi på tross av dette nå er i en situasjon hvor man har fått en enorm prisøkning.
– Prisøkningen utgjør opp mot seks kroner literen, og her burde alle forstå at det går hardt utover lastebileiere og de som eier anleggsmaskiner. Derfor må jeg gjøre meg til talsmann for grasrota og til de som jeg skal ha lojaliteten min til, nemlig folkene i det praktiske næringslivet, mener Lundteigen.
Må ha en felles virkelighetsforståelse
Han mener at den katastrofale prisveksten må dempes ved å redusere avgiftene. Dette har hittil ikke blitt gjort.
– Når en ikke kan velte de kostnadene over på de som man gjør jobben for, ja da sitter vi i saksa, og da trengs det praktiske folk, og jeg gjør det jeg kan for å representere dem, sier Lundteigen.
Det pekes videre på at for å få med resten av regjeringspartiene er det viktig med en felles virkelighetsforståelse.
– Første bud er å ha en felles virkelighetsforståelse, for det vil være helt avgjørende for veien videre. Det betyr at det er veldig viktig å få fram fakta i saken. Man fortelle alle hvor mye diesel en bil bruker og hvordan dette slår ut i økonomien for de ulike delene av bransjen. Nå må grasrota våkne til liv, og alle som kan, må fortelle hva lederskapet av Norge må hjelpe til med, sier Lundteigen.
Stortingspolitikeren er rimelig sikker på at det er bred oppslutning i både Senterpartiet og i Arbeiderpartiet, samt hos fagbevegelsen og NLF om at man må korrigere markedskreftene.
– Da har man et middel som sier at man kan redusere avgiftene og det kan stabilisere situasjonen noe, men likevel kan man oppleve en prisstigning, sier Lundteigen.
– Staten tjener milliarder
Nå er Norge i en gunstig situasjon som gjør at landet, eller staten, tjener penger på krisen i Europa. Staten tjener milliarder på olje og gass, og i lys av dette har NLFs, Geir A. Mo, ved flere anledninger understreket at man ikke må glemme dette, og påpekt at dersom det er noen som kan hjelpe transportnæringen nå, så er det staten. Dette er noe som også Lundteigen fremhever videre.
– Vi har en helt annen økonomisk evne i den norske stat enn det andre stater har, men likevel sier man nei til å gjøre noe i frykt for at hvis man bruker mer penger over statsbudsjettet vil føre til høyere rente. Dette er jeg grunnleggende uenig i. Det som fører til økt rente er inflasjon. Det er prisstigningen og høye energipriser som gir høyere prisstigning og det er jo det som vi må prøve å dempe ved å holde energiprisene nede, også da bensin og diesel, sier Lundteigen.
Sogn og Fjordane Senterparti sendte brev til Vedum
Det er heller ikke bare Lundteigen som mener det er på tide å trå til for transportbransjen.
Sogn og Fjordane Senterparti, har nylig sendt ut en e-post til finansdepartementet med en klar beskjed til finansminister, Vedum.
– Vi krever at regjeringen straks setter i gang tiltak for en vesentlig reduksjon av prisen på drivstoff for næringslivet. Prisnivået vi har nå medfører store ekstrakostnader. Disse kostnadene kommer på toppen av en allerede presset likviditet, skriver Sogn og Fjordane Senterparti, i e-posten til finansdepartementet.
E-posten har blitt sent i kopi til Senterpartiets Hovedorganisasjon, Senterpartiets stortingsgruppe, NLF og Maskinentreprenørenes Forbund.
NLFs Administrerende direktør Geir A. Mo var veldig tydelig i samtale med klima og miljøminister Espen Barth Eide i dagens frok...
NLFs Administrerende direktør Geir A. Mo var veldig tydelig i samtale med klima og miljøminister Espen Barth Eide i dagens frokostmøte i Grønt landtransportprogram. Gi oss økte vekter og fornuftige priser på biodiesel og biogass. "Vi har løsningen nå" sa Mo. NLFs medlemsbedrifter tar i bruk den nyeste teknologien når den er tilgjengelig og klar, så gi oss de mulighetene vi har nå. Espen Barth Eide var langt på vei enig med Mo og NLFs virkelighetsbeskrivelse.
Samtalene i dagens frokostmøte i regi av GLP ble ledet av GLP´s nye prosjektleder Ingelin Noresjø som dere også kan møte i NLFs digitale medlemsmøte onsdag kl 1800. Det var betryggende å høre Bart Eides forståelse for dagens virkelighetsbeskrivelse, så gjenstår det å se om ord omsettes til handling. Mer utfordrende er den tilnærmingen fagansvarlig Ingvild Kilen Rørholt i Zero har. Vi er alle enige i at vi har en klimautfordring som må løses så fort som mulig, men det er også viktig med en virkelighetsforståelse. Det vil ikke bli et grønn skifte med en rød bunnlinje. I tillegg er det i dag store utfordringer med leveranse av kjøretøy med ny teknologi. Da hjelper det lite at Zero vil gi støtte til kjøp av EL lastebiler i dag. Vi må derfor ta i bruk de løsningene som er tilgjengelige for raskest mulig for å redusere utslippene fra transportsektoren så raskt som mulig.