Det skriver NRK.

AF er på ingen måte enig og nå bygger det opp til heftige diskusjoner som fort kan havne i rettsalen.

Har gitt etter
Krangelen om kvaliteten på pukken har ifølge lokalradioen pågått i månedsvis, og AF-gruppen har gitt etter for kravet om å bytte ut massene.
Dette vil ta fire uker og koste mange millioner kroner.

Tunnelen ligger her. Tunnelen ligger her.

AF forlanger betaling
AF-gruppen vil ikke betale for ekstraarbeidet. De ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK, men de er sterkt uenige i vegvesenets krav om å fjerne massene.

«Våre faglige eksperter, blant annet Sintef, mener at forsterkningslaget både teknisk og kvalitetsmessig er mer enn godt nok», skriver AF-gruppen i et brev til vegvesenet.

«Vi krever merarbeidet dekket av vegvesenet», skriver AF-gruppen i brevet.

Prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen ønsker overfor NRK ikke å svare konkret på det nå.

– Det må vurderes i etterkant, sier han.

Enorme mengder

Øyvind Moshagen. Foto Svv Øyvind Moshagen. Foto Svv

Det er ifølge vegvesenet snakk om en strekning på én kilometer at massene ikke holder den kvaliteten som er spesifisert i kontrakten mellom entreprenøren og vegvesenet. Vegbredden er cirka ti meter og et lag på 50-80 centimeter må fjernes og erstattes.

Vegbanen i tunnelen var allerede asfaltert og det betyr at også den må bort. Rørsystemer under den «ferdige» vegbanen må også trolig legges på nytt.

Tok prøver
– Prøver vi har tatt av pukken viser at kvaliteten er for dårlig, forteller Moshagen til NRK som fryktet telehiv med den massen som var brukt.

Den nye Hundorptunnelen er 4,3 kilometer lang og blir tatt i bruk høsten 2016.