Omfatter også støy og forurensing

De nye reglene for miljøavgifter er en revisjon av det gjeldende Eurovignette-direktivet, som har vært gjeldende siden 1993, og som fastsetter reglene for innkreving av avgifter på lastebiler i EU. Hittil har grunnlaget for avgiftene bare kunnet være infrastrukturkostnader. Med de nye reglene utvides dette altså til å omfatte støy og forurensning, samtidig som det er åpnet for at avgiftene kan varieres over tid for å ta hensyn til kø. Lastebiler med EURO V og EURO VI motorer vil ha null-sats for forurensningsavgift i henholdsvis to år og seks år etter at direktivet trer i kraft. Reglene gjelder for kjøretøy over 12 tonn, men kan også anvendes for kjøretøy mellom 3,5 tonn og 12 tonn.

Mangler øremerking

- De nye reglene har en svært vesentlig mangel: nemlig en forpliktelse til å bruke inntektene til å forbedre miljøet. Tvert imot tillater reglene at medlemslandene fritt kan pålegge godstransport på vei nye avgifter med henvisning til støy og forurensning og bruke inntektene fra avgiftene til hva som helst. Dette innebærer at norske lastebiler vil kunne bli pålagt å betale for støy i andre land i årevis uten at det gjøres noe for å begrense støybelastningen ved for eksempel å legge nytt støybegrensende veidekke eller bygge støyskjermer. Direktivet pålegger altså godstransporten slike avgifter til tross for at det ikke bare er lastebilene som forårsaker støy, og at lastebiler faktisk er blitt 98 pst mindre forurensende siden 1990,” sier NLFs representant i Brussel, Søren Hyldstrup Larsen som fortsetter:

- Det er beklagelig at EU-kommisjonen og EU-parlamentet ikke har holdt fast ved ett av de grunnleggende prinsippene i det opprinnelige forslaget: At inntektene fra miljøavgifter skulle brukes til å forbedre og fjerne miljøproblemene. I stedet har medlemsstatenes avvisning av øremerking vunnet frem. Det betyr imidlertid ikke at prinsippet ikke fortsatt er fornuftig. For selv om medlemsstatene ikke er forpliktet til å øremerke på denne måten, så kan de jo godt gjøre det likevel. Så nå må vi kjempe for at hvis det innføres vei- og miljøavgifter i en medlemsstat, så må det også innføres et system med øremerking. NLF vil arbeide for dette sammen med sine internationale partnere.

Anbefalinger om bruk

Selv om direktivteksten ikke lenger inneholder krav om øremerking, gir de nye reglene en rekke anbefalinger til medlemslandene om hva de bør bruke inntektene fra vei- og miljøavgifter til, som blant annet å begrense støy og forurensing fra lastebiler, forbedre kjøretøyene, forbedre trafikksikkerheten, utvide kapasiteten på veiene og bygge sikre raste- og hvileplasser.

Med gårsdagens vedtak er forhandlingerne avsluttet, og den endelige direktivteksten vil om kort tid bli offentliggjort i EU-tidende slik at direktivet kan tre i kraft.