Internationale Automobil-Ausstellung er noe helt spesielt for motorinteresserte. Hvert oddetallsår avholdes IAA - verdens største personbilmesse - i Frankfurt, og hvert partallsår avholdes IAA for nyttekjøretøy i Hannover. I år er det lastebiler, busser og varebiler som står på menyen. Og for en meny!

Det er lovet intet mindre enn 332 verdenspremierer. I god messestil har noen av nyhetene blitt godt annonsert på forhånd, mens andre har vært forsøkt hemmeligholdt inntil nylig. Bransjeryktene har svirret og temaet har i større grad enn noensinne vært elektrisk drift. "Alle" vil inn i nullutslippsmarketet, helst før Tesla kommer på banen med sin lastebilløsning til neste år.

Urban eTruck-konseptet benytter seg blant annet av kameraer i stedet for utvendige speil. Foto: Mercedes-Benz Urban eTruck-konseptet benytter seg blant annet av kameraer i stedet for utvendige speil. Foto: Mercedes-Benz

26-tonns lastebil med 200 km rekkevidde

Først ut med et ferdig elektrisk lastebilkonsept er Mercedes-Benz med sin Urban eTruck. Her snakker vi naturligvis ikke om en langtransportbil, men med 200 kilometers rekkevidde holder dette til de fleste urbane distribusjonsoppdrag. En gjennomsnittlig lastebil i Norge kjører omtrent 25 000 kilometer årlig, noe som tilsvarer rundt 100 kilometer hver arbeidsdag. Da burde Mercedesens rekkevidde duge både sommer og vinter.

En av de hotteste nyhetene på varebilfronten under IAA er Volkswagen e-Crafter. Foto: Kjell Olafsrud En av de hotteste nyhetene på varebilfronten under IAA er Volkswagen e-Crafter. Foto: Kjell Olafsrud

E-Crafter: Ny Norgesfavoritt?

Denne rekkevidden er det flere som har satt seg som mål å oppnå. Volkswagen lanserer sin elektriske Crafter på IAA, oppgitt med over 200 kilometers rekkevidde. Dette er riktignok bare et konsept, men Volkswagen lover at de første bilene vil være på vegen "innen kort tid". Med tanke på de økonomiske fordelene elektriske kjøretøy har, vil vi nok se mange elektriske Craftere i Norge i tiden som kommer. Spesielt hvis den ugunstige prisforskjellen mellom fossile og elektriske varebiler blir jevnet ut fra myndighetenes side.

Den første elektriske trekkvognen? Vi kjenner i alle fall ikke til noen andre. Foto: MAN Den første elektriske trekkvognen? Vi kjenner i alle fall ikke til noen andre. Foto: MAN

MAN inn fra sidelinjen

Volkswagen-gruppen satser elektrisk også i større kjøretøy. MAN viste både et elektrisk busskonsept og en elektrisk, toakslet trekkvogn beregnet for citytraller. Sistnevnte er først og fremst myntet på nattlige transportoppdrag i bykjerner, noe som reflekteres i en kortere rekkevidde enn Mercedes eTruck. MAN oppgir likevel at lastebilen skal klare inntil 150 km. Lading kan utføres både nattestid og ved såkalt "Opportunity Charging". Konseptbilen skal også ha løsninger som tillater økt batterikapasitet, rekkeviddeforlenger og brenselcellesystemer.

Erna Solberg lover å gjøre det enkelt for lastebileiere å velge elektrisk. Foto: Stein Inge Stølen Erna Solberg lover å gjøre det enkelt for lastebileiere å velge elektrisk. Foto: Stein Inge Stølen

Regjeringen lover tilrettelegging

Statsminister Erna Solberg testet nylig Norges første elektriske lastebil, en eMoss levert til ASKO. Hun lovet samtidig at regjeringen ville tilrettelegge for bruk av nullutslippskjøretøy i tungtransporten. Regn med et par-tre år før teknologien og tilbudet er godt nok, men fra 2020 og utover vil sannsynligvis den elektriske lastebilen for alvor innta norske veger.

Les også: Tenden bestiller Nikola One