- Jeg har holdt på siden klokka seks i morges, utelukkende med utenlandske vogntog. Så nå begynner jeg å bli forholdsvis lei de, forteller Vidar Nilsen, daglig leder i Nilsen Bergingstjenester.
- Det er krangling om penger hele tiden. Vi gjør jobben på en times tid, og så holder vi på i to timer for å sikre oss betaling. Det hører ingen steder hjemme.
NLF var tilstede da Nilsen tok fatt på bergingen av en fastkjørt bulgarsk trailer ved Gjelleråsen. Riksveg 22 var i praksis helstengt mellom E6 og Gjelleråsen hele dagen på grunn av dårlig skodde lastebiler. Det tok lang tid å få avklart betalingsgaranti - til slutt måtte mottaker Würth ta seg av regningen.
Stopper hele samfunnet
- Mens vi holder på med disse lastebilene er det både brøytebiler og rutebusser som også trenger hjelp, men de må altså vente. Jeg synes ikke dette harmonerer i det hele tatt.
- Det har bare vært utenlandske vogntog, enten helt uten kjettinger eller uten kompetanse til å legge på kjettinger. De fleste er også toakslede trekkvogner, uten vesentlig vekt over drivakselen. De har jo ikke sjangs til å komme seg frem. Og dette koster samfunnet en del kroner.
Transportkjøpers ansvar
Da NLF tok kontakt med Würth, mottakeren på fraktbrevet, viste det seg at de ikke var klar over at det sto en fastkjørt lastebil med deres gods ombord bare noen hundre meter nedi gata. Lagersjefen stilte selv opp på stedet og stilte betalingsgaranti.
- Dette er ikke bra. Jeg kan love at dette vogntoget ikke forlater Würth før ting er på stell, sier lagersjef Tor Martinsen.
NLF har gitt tilbakemelding til politiet med oppfordring om å ta kontakt med transportkjøper for å raskere avklare slike trafikksituasjoner.
Les også: Bedre utstyr - dårlig kompetanse