– Målet var å åpne før vinteren, og som dere kan se, er det snøfnugg i lufta. Vi rakk det akkurat, sier prosjektleder Sjursheim i Statens Vegvesen.
Han er glad for at arbeidet med den 3,3 kilometer lange tunnelen har gått så å si knirkefritt.
– Vi har gjennomført arbeidet uten ulykker, og det er vi veldig glad for. Det har vært noen uventede problemer med grunnforholdene, men det har vi løst underveis, sier prosjektlederen.
NLF foreslo alternativ finansiering
Lenge var det uvisst om og når prosjektet Kjernfjelltunnelen kunne iverksettes. Men mye løsnet da Norges Lastebileier-Forbund (NLF) foreslo at man kunne benytte inntekter fra de såkalte RDA-midlene. Sistnevnte er en kompensasjonsordning for økt arbeidsgiveravgift som kan benyttes til tiltak som gir varige positive effekter for kommunene, næringslivet og samfunnsutviklingen.
Etter at RDA-midlene kom på plass som finansiering, kunne prosjektet iverksettes.
Får full telefondekning likevel
Det har en stund vært et tema at den lange tunnelen ville være mørklagt med tanke på telefondekning. Men Telenor har gjort helomvending i denne saken. Fra å være negativ til å installere dekning, har de nå snudd og vil montere løsninger for dekning inne i tunnelen. Det er Sjursheim svært glad for.
– Vi fikk en gledelig nyhet om at Telenor likevel vil installere dette, og det er vi selvfølgelig svært glad for. Det vil ikke ha noen betydning for sikkerheten, da tunnelen har det aller nyeste av teknologi. Vi ønsker at bilførere, ved behov, benytter seg av de installerte nødtelefonene, avslutter prosjektlederen.
Les også: Nå innføres strengere vinterkrav