- Det er viktig at alle kjøretøy er riktig skodd for ferdsel på de norske vegene. Hver vinter opplever vi at tunge kjøretøy er en fare for seg selv og andre trafikanter på grunn av for dårlig dekkutrustning. Jeg ønsker derfor at det skal være påbudt for alle tunge kjøretøy å bringe med kjetting i vintersesongen, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.
Saken har vært lagt fram for Eftas overvåkningsorgan, ESA (EFTA Surveillance Authority), som ikke har innvendinger til at Norge innfører et slikt påbud. Påbud om medbrakt kjetting vil gjelde for alle tunge kjøretøy, både norske og utenlandske.
- Det skal bli enda sikrere å ferdes på norske vinterveger. I tillegg til forslaget om påbud med medbrakt kjetting, vil Statens vegvesen denne vinteren forsterke kontroller av dekk og bruk av kjetting på tunge kjøretøy over hele landet. Informasjonskampanjen "Donna Diesel" skal også videreføres. Denne kampanjen retter seg mot utenlandsk tungtransport, og målet er å nå fram til utenlandske sjåfører, transportselskaper og speditører med opplysning om forhold og regler som gjelder vintertrafikk i Norge, sier samferdselsministeren.
-Etter lang tids jobbing mot blanat andre Vegdirektoratet, tok vi opp denne saken med samferdselsminister Torild Skogsholm i november 2001, så nå tillater vi oss å innkassere resultatet som en seier, sier viseadm. Direktør Olav Slaatsveen i NLF til ”LastebileXtra”. Ut fra gjeldende regelverk må vintersesongen forstås som perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark er vinterperioden lenger, nemlig fra 15. oktober til og med 31. april, føyer Slaatsveen til.