Typisk småbedriftsnæring
NLFs viktigste budskap til departementet var viktigheten av like konkurransevilkår i Norge og utlandet med hensyn til skatter og avgifter. Mentzoni la vekt på at omregistreringsavgiften må fjernes, og det må snarest bli obligatorisk AutoPASS-brikke for tunge kjøretøyer, norske og utenlandske.
Videre viste han til NLFs konjunkturundersøkelse, som ble gjennomført for tredje gang i 2010. Nøkkeltallene viser at lastebilnæringen er en typisk småbedriftsnæring, og at både lønnsomhet og soliditet ligger på et lavt nivå. Nøkkeltall fra det øvrige norske næringsliv, altså dem vi transporterer for, er på et langt høyere nivå.

Våre utenlandske konkurrenter, f eks fra Danmark, Finland, Polen og de baltiske stater har en dieselavgift som er ca 25% lavere enn den norske. NLF mener at norsk autodieselavgift bør reduseres til minimumsnivået i Europa. –Vegprising kan være rettferdig, sa Jan-Terje Mentzoni på møtet. –Målet må være å få et treffsikkert og rettferdig system. Det forutsettes at de fleste av dagens vei- og bilavgifter fjernes ved innføring av veiprising.

Forutsigbarhet viktig
-En omlegging av bilavgiftene i mer miljøvennlig retning, må være preget av forutsigbarhet, hevdet Mentzoni. Ved omlegging av bilavgiftene i mer miljøvennlig retning, må man også sørge for å ta hensyn til at privatbilene står for en stor del av køproblematikken. –En klar ulempe ved BILs avgiftsutredning, er at lastebiler og varebiler får økt drivstoffavgift, men ikke tilsvarende avgiftsreduksjon, avsluttet Jan-Terje Mentzoni.

Foruten NLF, var følgende invitert til møtet: Bellona, Bilimportørenes landsforening, Framtiden i våre hender, Greenpeace, Naturvernforbundet, Norges Astma- og allergiforbund, Norges Automobilforbund, Norges Bilbransjeforbund, Norsk bioenergiforening, Norsk elbilforening, Norsk petroleumsinstitutt, Trygg Trafikk og Zero.