- Det gleder oss at media endelig begynner å forstå det forskerne lenge har prøvd å formidle, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Han håper dette vil bidra til at flere setter pris på Euro VI-lastebilene i tiden som kommer.

Rapporten som blant annet er omtalt i britiske The Guardian og TV2, viser at nye personbiler i gjennomsnitt slipper ut 500 milligram NOx per kilometer. Det er mer enn det dobbelte enn moderne Euro VI-lastebiler, som i gjennomsnitt er målt til å slippe ut 210 gram per kilometer.

Geir A. Mo håper flere nå får øynene opp for Euro VI-lastebilenes rekordlave utslipp. Foto: Stein Inge Stølen Geir A. Mo håper flere nå får øynene opp for Euro VI-lastebilenes rekordlave utslipp. Foto: Stein Inge Stølen

Bekreftes av norsk forskning

Dette er funn som bekreftes av TØI, som på sin side har målt utslipp fra tyngre kjøretøy og dieselpersonbiler, og funnet ut at sistnevnte slipper ut tre ganger så mye.

Men ICCT tar dette et steg lenger. De har ikke bare sett på utslipp per kjøretøy, men også utslipp per liter forbrent drivstoff. Da blir bildet enda mer tydelig: Siden lastebiler er tyngre og har større motorer, kreves det også større mengder diesel for å flytte kjøretøyet. Hvis en derimot studerer utslippet per liter drivstoff, er personbilene hele 10 ganger verre enn lastebiler og busser.

Les også: 10 ting du ikke visste om norske lastebiler