- Det er andre gang jeg er med på etterutdanningen. Forrige gang hadde jeg liten nytte av kurset. Nå var det veldig bra og ikke minst interessant. Transportkompetanses instruktører var alle tiders, kunnskapsrike og sørget for god stemning. Etter så mange år bak rattet var det mye jeg visste, men det er også innført en del nytt som var fremmed for meg. Både tekniske ting og når det gjelder fartsskriveren. Jeg fikk også nyttig påfyll om berging og ulykker.

Fredheim har alltid levd sunt og satte stor pris på innholdet om ernæring.

- Det var interessant å høre om dette. Her har jeg nok gjort mye riktig. Søvn, mat, frukt og skogsbær har alltid vært viktig for meg. Da jeg kjørte langtransport tok jeg ofte en kjapp løpetur før jeg gikk inn på kafeen. Det gjør ingenting om en jobber mye hvis en spiser riktig og får nok søvn, forteller han.

NLF-tillitsmannen har kjørt snøplog og strødd veger i 64 år. 83-åringen leder fortsatt familiebedriften Fredheim Transport ANS og bruker fritiden til å spille til dans, plukke multer og være aktiv i lokalsamfunnet, i tillegg til i NLF hvor han satt åtte år i forbundsstyret. Vi har en mistanke om at det ble mye latter og lange møter. For Narve er et oppkomme av historier – ofte litt på kanten. Han kunne alene fylt flere programmer av Rorbua...

Pensjonist? Nei takk!

Narve har hatt overordnet ansvar for økonomi, avtaler og kontrakter. Lillebror Knut (76) har organisert bilparken og kjøringen. Brødrene har egentlig trappet litt ned, men har fortsatt brøytekontrakt med Mesta og disponerer tre grustak i Engerdal.

– Vi er alle i full vigør. Det føles meningsløst når ansatte fra politi og forsvar kan pensjoneres før de er 60. Med en sånn innstilling ville bedriften vår vært stengt for lenge siden. Her må vi stå på. Jobben er en livsstil. Knut og jeg har kjørt snøplog i over 116 år tilsammen, forklarer Narve. Før gutta startet, brøytet faren vegene i Engerdal. Familien har hatt samme brøyterode i 83 år!

Fredheim-kara har vært allsidige: Langtransport av tømmer, vegvedlikehold, grustak, verksted, bensinstasjon, drosje- og syketransport. På det meste hadde bedriften 16 ansatte.

- Hardt arbeid og nøysomhet har gjort at vi har kunnet drive lønnsomt også ute i den ytterste utkant, sier Narve – bosatt i Drevsjø med kort veg til Sverige.

Munnnrappe Narve

Nylig ble han stoppet av politiet midt på natta i Trysil. Han var på veg hjem fra spillejobb. Etter å ha vist fram papirer og gjennomført promillekontrollen, startet et lengre intervju.

– Politimannen trodde nok jeg var dement og stilte mange rare spørsmål. Til slutt lurte han på hvor jeg skulle. «Drevsjø, svarte jeg. Vet du hvor det er?» Politimannen ristet på hodet. Da klarte jeg ikke dy meg. «Det er da merkelig at politimesteren sender ut ansatte i Innlandet som ikke er lokalkjente!»

Les også: - Det er sjåførene som gjør bedriften