– E16 er både lokalveg og gjennomfartsåre. Nå blir den desidert mest vintersikre vegen øst-vest enda tryggere, jubler regionsjef i NLF Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes.

E16 Bagn-Bjørgo er et delprosjekt i utbyggingen av ny E16 gjennom Valdres. Utbyggingen av den 11,1 kilometer lange strekningen startet 22. august i 2016 og tanken var i utgangspunktet at den skulle åpnes i 2020. Men allerede ti måneder før planen sto både vegen og den nye Bagnskleivtunnelen klar, og det til en sum som var lavere enn budsjettet.

NLFs regionsjef i Hedmark og Oppland (Innlandet etter nyttår), Guttorm Tysnes. Foto: Stig Odenrud NLFs regionsjef i Hedmark og Oppland (Innlandet etter nyttår), Guttorm Tysnes. Foto: Stig Odenrud

– Et mareritt på vanskelige vinterdager

Dette er svært godt nytt for trafikksikkerheten i regionen. Bakkene gjennom Bagnskleiva har i en årrekke fremstått som en av de aller farligste strekningene på E16 gjennom Valdres. All trafikk som skal over Filefjell til Bergen har tidligere måttet kjøre her. Når man tar i betraktning at E16 over Filefjell ofte er den eneste åpne fjellovergangen mellom Oslo og Bergen vinterstid, er det ikke rart at det ofte har skjedd ulykker i de mange skarpe svingene opp kleiva.

– Bagnskleiva kunne være et mareritt på vanskelige vinterdager. Speil som ble knust, kollisjoner og tragedier var ikke til å unngå. Spesielt utlendingene slet. Og når de fikk full stopp, ble det kaos. Ingen kom fram, forteller Tysnes.

En gjenganger har vært møteulykker mellom to tunge kjøretøy, eller mellom tunge og lette kjøretøy. Ofte har utfallet vært dramatisk. Derfor har mange yrkessjåfører kjørt med hjertet i halsen opp og ned Bagnskleiva.

Her åpnes den nye vegstrekningen på E16, med Bagnskleivtunnelen i bakgrunnen. Foto: Statens vegvesen Her åpnes den nye vegstrekningen på E16, med Bagnskleivtunnelen i bakgrunnen. Foto: Statens vegvesen

Har levert kvalitet foran skjema

Men nå kan de puste lettet ut. Denne uken åpnet den 4,3 kilometer lange Bagnskleivtunnelen, som tar trafikantene trygt fra flatene i Begnadalen og opp til Bjørgo. Den nye strekningen måler totalt 11,1 kilometer. Regionsjefen har en lang gratulasjonsliste.

– Takk til alle som har gjort dette mulig. Mange har lobbet, også vi i NLF. Politikere har tatt viktige avgjørelser. Det skal gis ros til de tidligere Sp-statsrådene, kommune og vegvesen som har planlagt, og ikke minst entreprenøren og alle de ansatte  som har levert en imponerende jobb. Mange av dem er lokale og her er varene levert med kvalitet, til og med foran skjema.

Det finnes flere flaskehalser på E16. Heldigvis skal også vegene ved Kvamskleiva utbedres innen kort tid. Foto: Stein Inge Stølen Det finnes flere flaskehalser på E16. Heldigvis skal også vegene ved Kvamskleiva utbedres innen kort tid. Foto: Stein Inge Stølen

Kvamskleiva neste

Nå ser Tysnes frem mot utbedring av den neste flaskehalsen på E16 gjennom Valdres.

– Den 42 kilometer lange strekningen E16 Fagernes-Øylo skal få 8,5 meters bredde og bli en trafikksikker veg med god framkommelighet. Utbyggingen i Kvamskleiva starter neste år. Her fortjener statsråd Jon Georg Dale honnør. Vi har ventet lenge på disse vedtakene og ser fram til at E16 blir mye sikrere, avslutter regionsjefen.

Les også: Bedre trafikksikkerhet i Saltdal