Nye og skjerpede kontrollrutiner ble iverksatt for landets 23 undersjøiske tunneler like etter hendelsen i Oslofjordtunnelen.Vegdirektøren har i tillegg nå gitt beskjed om at samtlige undersjøiske tunneler skal gjennomgås for å fastlegge nye sikkerhetsrutiner ut fra funnene i Oslofjordtunnelen. Siden 1996 har Statens vegvesen investert mer enn 280 millioner kroner til å oppgradere sikkerheten i mer enn 190 vegtunneler. Oppgraderinger har i hovedsak konsentrert seg om å installere brannslokkere, nødtelefoner, rødlysanlegg og signalgang fra tunnel til vegtrafikksentral. I gjeldende Nasjonal transportplan er det forutsatt å bruke 65 millioner pr. år til ytterligere sikring av tunnelene. Vegvesenet har i sitt forslag til neste transportplan foreslått det samme nivået.

Gjennomgang
Utover høsten skal fagekspertisen i Statens vegvesen gjennomgå sikkerheten i alle norske tunneler - både over og under vann - med en lengde på mer en én kilometer. Vegvesenet skal starte med alle undersjøiske veitunneler og deretter de øvrige tunnelene.

Sikkerheten forbedres
I EU arbeides det for tiden med å utarbeide et eget direktiv for økt sikkerhet i vegtunneler. Vegvesenet har her deltatt i en ekspertgruppe. Når EU-direktivet blir sluttbehandlet, trolig i oktober, vil en egen analyse av konsekvensene for Norge, blant annet budsjettkonsekvensene, bli lagt fram for Samferdselsdepartementet. Kravet blir sannsynligvis at EU-direktiver skal gjennomføres i løpet av en 15 års periode, sier Statens vegvesen.

Feil førte til flom
Det var mangler ved styrings- og varslingssystemet som bidro til at vannet kom opp i veibanen i Oslo fjordtunnelen lørdag 16. august, forteller Statens vegvesen. Systemet var bygget opp slik at det ikke ble gitt tilstrekkelige alarmer da pumpene sviktet, og vannet steg i oppsamlingsbassenget under veibanen. Nå arbeider vegvesenet med å utbedre styrings- og varslingssystemet. Det Norske Veritas bistår i dette arbeidet. Resultatet fra arbeidet i Oslofjordtunnelen skal brukes til en gjennomgang av andre tunneler i Region øst. Alle tunneler i regionen med vannoppsamlingsbasseng skal sjekkes manuelt minst en gang pr døgn.