Faren for smugling har ført til at tollmyndighetene har skjerpet overvåkning og kontroll med veitrafikken, noe som kan resultere i forsinkelser og økte omkostninger for både veitransportører og transportbrukere. Dette går også ut over seriøse bedrifter, noe dagens avtale søker å bøte på.

Tiltak som NLF vil oppfordre sine medlemmer til:
• Oppfordre sjåfører og hjelpemannskaper til å ha oppmerksomheten rettet mot aktiviteter som kan indikere smugling.
• Inspisere kjøretøyet jevnlig med henblikk på å oppdage uregelmessigheter som kan settes i forbindelse med smuglingsforsøk.
• Melde fra til Tollvesenet dersom det oppdages aktiviteter rundt kjøretøy, for eksempel på rasteplasser og terminaler, som kan settes i forbindelse med smugling.
• Informere Tollvesenet om observasjoner som gjøres under kjøring til og fra grensen og som kan settes i forbindelse med smugling.
• Så langt som mulig hindre at uvedkommende får adgang til kjøretøy og/eller last under fart eller parkering.
• Underrette Tollvesenet når det oppdages mistenkelig last på kjøretøy.
• Samarbeide med og bistå Tollvesenet når kontroller iverksettes.

Tiltak som TAD er beredt til å iverksette:
• Bistå NLF med informasjon og veiledning om bekjempelse av smugling.
• Holde NLF orientert om smuglingssituasjonen og smuglingsmetoder.
• Behandle alle tips og informasjoner, slik at den som gir informasjon får være anonym.
• Informere NLF om gjeldende åpningstider og telefonnummer til tollsteder hvor NLFs medlemmer kan henvende seg.Toll- og avgiftsdirektoratet vil fra og med i morgen, 7. mai 2003, informere sitt distriktsapparat om avtalen. De vil også presentere avtalen som et foregangsprosjekt for et internasjonalt tollmiljø. NLF mener at seriøse bedrifter kan spare både tid og penger på denne ordningen.