Kork og kø - kø og kork

Mer enn 10% av EUs veisystem rammes av trafikk-kork flere ganger om dagen. 6% av det drivstoffet som forbrukes av biler i EU, brukes til å stå i kø. Både jernbane- og flytransport har også problemer som skyldes alt for stor trafikktetthet.

Og verre skal det bli
Sannsynligvis vil problemene vokse etter utvidelsen av EU. Forskere mener at de dårlige transportvanene i medlemslandene raskt vil smitte over på de nye medlemmene, slik at langt flere enn i dag vil foretrekke privatbilen framfor kollektiv transport.

Man kunne sette inn hardere virkemidler. Men ifølge Politiken, er mange politikere redde for et økonomisk tilbakeslag hvis de går for hardt fram. Dette skal være bakgrunnen for at mange EU-politikere spår en dyster framtid for ”en integrert transportpolitikk, som sikrer mobiliteten til personer og gods i et effektivt, menneskevennlig og miljøvennlig transportsystem," som man ønsket.

Overgang til andre transportformer

Parlamentet støtter EU kommisjonens ønske om at mer av transporten skal foregå i mer miljøvennlige transportformer. Men det har den oppfatningen at en overgang fra veitransport til andre former skal skje som en følge av at disse andre transportformene, som jernbane og sjøtransport, gir et bedre tilbud enn veitransporten, og ikke ved tiltak som svekker veitransportens konkurranseevne.

Betaling for veibruk

Interessant er det også å se at Parlamentet mener at inntektene fra veibruksavgifter skal gå til å dekke utgifter til infrastrukturen og eksterne kostnader og ikke brukes slik at de tvingr fram en overgang fra vei til andre transportformer. Mange vil huske at Hviteboken i 2001 gikk inn for at slike inntekter i stor grad skulle brukes til å styrke andre transportformer. Parlamentet ber nå Kommisjonen om å sikre at eventuelle overskudd på veibetaling skal øremerkes for investeringer i den samme infrastrukturen som genererte inntekten, for på denne måten å redusere den negative miljøpåvirkningen som denne transportmåten står for. Med andre ord: Penger som bilistene har betalt for å bruke veien, skal gå tilbake til veien. Parlamentet sier også at avgift for veibruk bør ilegges alle transportformer samtidig.

Kilder: Politiken, EUobserver.com