Etter at 90-tallet var preget av mange konkurser og dårlig lønnsomhet, innebar 2001 en viss forbedring av økonomien i lastebilnæringen. For en gjennomsnittsbedrift økte rentabiliteten fra 6,2 til 7,3 prosent. Soliditeten var på uforandrete 32 prosent, mens resultatet økte fra 64 000 kroner til 89 000 kroner. Samtidig kan man vise til en forbedring av nettomarginalen fra 2,9 til 3,4 prosent.

Ansvarlig for undersøkelsen, Anna-Karin Neikter forteller at det er første gang de har sett en positiv forandring siden undersøkelsen startet i 1995. Til 2001 har utviklingen vært negativ, og forbundet frykter at det også skal være tilfellet når tallene for 2002 blir klar, fordi veksten i svensk økonomi sank dramatisk.

Ikke bare glede...
Det er også verd å merke seg at oppgangen ikke gjelder hele næringen. Både svakere konjunkturer og beinhard internasjonal konkurransje slår hardt ut i deler av næringen, spesielt innenfor bl a internasjonal trafikk og trekkere. Men nå ser man at også innenriks langtransport har synkende nøkkeltall. Hver fjerde lastebilbedrift i dette segmentet viste minusresultat for 2001, i likhet med internasjonale transportører og trekkerne.
Kilde: SÅ