Kortere for veitransporten?

Mejlænder-Larsen forteller at det irske presidentskapet i EU allerede har fremmet et forslag om at 24 timer skal kortes ned til 4 timers forhåndsvarsel for veitransporten, eller helt ned i 2 timer ved elektronisk varsling. Hvordan varslingen skal foregå rent praktisk, er foreløpig ikke helt klart. Men en mulighet man kan tenke seg, er å benytte seg av Tollvesenets elektroniske transitteringssystem, NCTS.

Den som vil få føle det direkte hvis varsling ikke er i orden, er f eks den norske transportøren når han står på grensen til varsling er gjennomført etter regelen. Ansvarlig for varsling vil praktisk være den som fyller ut transitteringsdokumentet, enten det er eksportøren, speditøren eller transportøren.

EU-kommisjonens forslag:

Forslaget er en del av flere tiltak som ønskes gjennomført for å effektivisere tollkontrollen ved grensepasseringen inn og ut av EU. Målet er å få etablert bedre kontrollrutiner ved grensepassering, som sikrer samfunnet ved å bekjempe risikoen for helsefare, miljøskader, terrorisme, med mer.

For å kunne gjennomføre dette foreslår Kommisjonen blant annet:
Rasjonalisere antall tollkontroller ved grensetollstedene gjennom effektiviseringstiltak og bedre rutiner.
Garantere nødvendig personellressurser og kontrollutstyr ved de ytre grensetollstedene.
Sette opp et juridisk rammeverk hvor sikkerhet er en dimensjon i tollens arbeid.
Etablere et tettere samarbeid med politi, grensevakter og andre myndigheter ved grensene til land utenom EU.

Kommisjonen forutsetter videre at all informasjon relatert til import og eksport, som kommer inn under disse reglene, skal sendes elektronisk fra importøren/eksportøren til vedkommende tollmyndighet innenfor de tidsrammer som er fastsatt for forhåndsdeklarering. Forsendelser fra/til tredjeland som ikke er forhåndsdeklarert vil ikke bli avvist, men man må da regne med en forholdsvis lang ventetid ved grensen før man får deklarasjonen behandlet.

Kortere frist kan avtales

Som en generell regel vil kravet være at tolldeklarasjonen må foreligge hos tollen 24 timer før godset presenteres ved det aktuelle tollsted. Kortere tidsfrister vil kunne avtales i spesielle tilfeller. Spesielle regler vil gjelde blant annet for:
Gods som reisende vil ha med seg, som vil være unntatt.
Mindre forsendelser (hva som regnes som mindre forsendelser er ikke definert)
Land-, fly- og sjøtransport, hvor transporttiden er mindre enn 24 timer, kan kortere perioder fastsettes.
Just-in-time leveranser; kan kortere perioder avtales med autoriserte operatører.

2005 eller 2006?

I forslaget fra Kommisjonen er det antydet at de nye reglene vil kunne tre i kraft fra 1. januar 2005. Mest sannsynlig vil dette ikke kunne skje før 1. januar 2006. Imidlertid er man inneforstått med at i en innføringsperiode må reglene ikke håndheves for restriktivt så lenge man ikke har et felles elektronisk system på plass innenfor EU. Det er derfor foreslått at tiltak som krever et elektronisk system først skal være på plass to år etter at reglene er trådt i kraft.

Konsekvenser for handelspartene:

EFTA-landene er ikke en del av EUs tollunion og vil dermed bli betraktet som tredjeland i denne sammenheng. Eksportører så vel som speditører, transportselskaper, mfl. vil alle bli berørt av de nye reglene. Det samme gjelder importører, som også vil bli berørt, ettersom eksportøren i EU-landet også må følge opp 24-timers regelen.
De skjerpede tollreglene vil være i konflikt med arbeidet og ønsket om forenklede handelsprosedyrer. Dette er Kommisjonen klar over og er innstilt på å forhandle med tredjeland om løsninger som kan etterkomme begge parters behov.

Kommisjonen mener imidlertid at de nye tiltakene vil kunne sikre en raskere tollbehandling og frigivelse av godset. På den annen side vil systemene kreve mer nøyaktig informasjon fra handelspartene 24 timer før godset kan klareres gjennom tollen, hvilket i seg selv vil medføre en økt belastning for handelspartene.

Selv om man har forståelse for skjerpede kontrollrutiner i kampen mot blant annet terrorisme, har flere sentrale internasjonale organisasjoner uttrykt sterk bekymring for de nye reglene og har nå bedt Kommisjon om fritak for enkelte typer transport og handel, hvor tidsaspektet er kritisk.
Kilde: NLF og NorStella (tidl. Norsk EDIPRO)