Ønsket om å harmonisere de eksisterende systemene for veibruksavgift er sterkt, og formodentlig enda sterkere etter at Tyskland gikk ut av Eurovignette-ordningen for å innføre sitt eget system. At det ennå ikke er ”oppe og går”, gjør sikkert ikke dette ønsket mindre. Som kjent, har tekniske og programtekniske problemer gjort at det tyske avgiftssystemet nå snart er et år forsinket.
Kommisjonens nye forslag til direktiv legger blant annet vekt på:

  • At det skal betales for bruk, ikke eierskap
  • Veitransportens kostnader skal reflekteres bedre i det nye systemet; blant annet at det skal omfatte kostnader knyttet til veivedlikehold, støy og til en viss grad trafikkulykker.
  • Avgiften skal differensieres etter type kjøretøy, tid og sted og type vei.
  • Direktivet skal gjelde alle kjøretøyer over 3,5 tonn (tidl. 12 tonn).
  • Noen flere veier, som ikke er del av TEN-nettverket kan omfattes, etter ønske fra enkeltland.

I tillegg argumenteres det i forslaget for en del andre tiltak knyttet til direktivet:

  • Medlemsstatene anbefales å kompensere for eventuell økning i veitransportens samlede kostnader, ved å gi tilsvarende reduksjon i andre årlige avgifter.
  • Trinnvis overgang til satellittbasert avgiftssystem.
  • Opprettelse av en separat og uavhengig myndighet, for å følge opp systemet og se til at inntektene brukes i samsvar med direktivet.

Saken skal til behandling nå i juni. Starttidspunkt for et felles system skal være 1. juli 2009 for alle godsbiler over 3,5 tonn. Som man kunne tenke, har det vært stor uenighet i spørsmålet om inntekten skal øremerkes investeringer i transportinfrastruktur eller gå inn i generelle inntekter fra skatter og avgifter, men nå ser det ut til å kunne gå mot en kompromissløsning, som overlater denne avgjørelsen til hvert enkelt land. EU-parlamentet ber også Kommisjonen om å utvikle en modell for å beregne eksterne kostnader.
Det blir spennende å se resultatet av diskusjonene nå i juni.