Deltakere på møtet var, foruten NLF, Statens vegvesen ved Vegdirektoratet, Norsk Transportarbeiderforbund, Transportbedriftenes Landsforening, Yrkestrafikkforbundet og Lister Advokatene AS med Mona Burås. Burås har på eget initiativ startet med samtalestøtte til yrkestransportører som har vært i ulykker.

Torild Skogsholm innledet med å konstatere at følgene av møteulykker, hvor et tungt kjøretøy er innblandet, ofte blir veldig dramatiske. Departementet hadde også merket seg at yrkessjåføren ofte ikke får oppfølging og hjelp, fordi han eller hun kommer fra ulykken uten store fysiske skader. –Men de som har jobben sin ute på veien er mer utsatt for å oppleve slike ulykker, og de må bære disse vonde erfaringene videre, sa statsråden. Hun ønsket å vite mer om hvordan problemet håndteres i transportnæringen og få innspill på hvordan myndighetene kan engasjere seg i dette.

Deretter ble det en runde, hvor deltakerne fikk fortelle om hva de gjør og står for. NLF var først ute, med å fortelle om Kollegahjelpen. Det er et landsdekkende team av NLF-medlemmer og ansatte, som bruker tid og krefter på å støtte og hjelpe NLF-medlemmer og deres sjåfører etter ulykker, nesten-ulykker, ran eller liknende. NLF fikk i 2003 en pris på 50 000 kroner fra Rådet for psykisk helse for dette arbeidet, i forbindelse med Rådets kampanje ”Jobb for livet”.

Blant ideene som kom fram på møtet, var forslag om å se nærmere på førerkortopplæringen med tanke på å legge inn 2 timer som passasjer i tung bil. Man diskuterte også opplæringen for å føre tung bil og holdningsskapende arbeide blant de ulike partene som er til stede ved en ulykke, blant andre politi, statens vegvesen osv. Samferdselsdepartementet ble også utfordret på å bidra til mer og bedre informasjon om tungtransporten, trafikksikkerhet og ulykker. Samferdselsministeren sa klart at hun ikke hadde tro på at staten skal overta arbeidet med å følge opp og støtte sjåfører etter en ulykke. –Vi bør bygge videre på den innsatsen som er i gang og se om vi kan få det enda bedre, mente hun. Hun mente også at de må se på politiets opptreden på ulykkesstedet. –Lov og rett er en ting, og det må være på plass, sa Torild Skogsholm. –Noe annet er hvordan politiet og andre oppfører seg i en slik situasjon, og der bør vi ha en sjølransaking fra myndighetenes side på hvordan man opptrer. Hun oppfordret også deltakerne til å gi departementet tilbakemeldinger på det som skjer. Samferdselsministeren varslet allerede nå at hun ønsker et nytt møte om et år, for å se hva som har skjedd i mellomtiden.

NLF svarte på statsrådens invitasjon om tilbakemelding med å invitere departementet til å delta på et kommende seminar for Kollegahjelpen. –Det blir kort frist for oss, men send oss en invitasjon, så får vi se, var svaret fra Samferdselsministeren.