Avgjørelsen om at man ikke lenger kunne få slike varer forsikret, kom som en følge av de mange ranene som forekom i Italia. NLF mente at det var svært uheldig å kutte ut forsikring på disse godstypene, ikke minst for de transportbedriftene som hadde spesialisert seg på dette feltet. Man visste at det var mulig å tegne forsikringer i utlandet. Men dette var ingen fullgod løsning, siden forsikring i utlandet ikke er like omfattende som det man her i landet forbinder med ordet forsikring.

NLFs reaksjon førte til at If tok initiativ for å prøve å finne en løsning på problemet.

Jan Mejlænder-Larsen i NLF forteller at det på slutten av fjoråret ble holdt flere møter mellom If og bransjen. Her deltok representanter for alle Ifs interne avdelinger, fra speditørsiden, fra transportørene, fiskeeksportørene og fra NLF.

Viktig forutsetning

- Saken løste seg da If lovet at de skulle fortsette å forsikre risikovarer til Italia, men at forutsetningen var at alle involverte i denne typen godstransport måtte følge sikkerhetsforskriftene for transport til risiko-områder. De viktigste detaljene i disse forskriftene gjelder bl.a. at speditørene må være godkjente og ha erfaring fra transport til Italia. Sjåførene må også ha erfaring fra kjøring til Italia, og bilene må ha sikkerhetsutstyr for oppsporing samt alarm.

Les sikkerhetsforskriftene her