Overgangsregler
Ny konkurranselov trådte i kraft fra 1. mai 2004 og erstatter da konkurranseloven fra 1993. Den nye loven gir overgangsregler, som bl.a. regulerer virkningen av vedtak og forskrifter som er gitt med hjemmel i den gamle loven. Til tross for ny lov, gjelder derfor Transportsentraldispensasjonen videre til fastsatt utløpstid. Denne utløper imidlertid allerede 31. oktober i år. Den nye konkurranseloven legger ikke opp til at det ved dispensasjon gjøres unntak fra lovens forbud, slik som den ”gamle” loven gjorde. En bestemmelse som var helt avgjørende for fremveksten av Transportsentraler og utviklingen videre er derfor blitt historie.

Ny konkurranselov

Mens den gamle konkurranseloven anga et forbud mot konkurransebegrensende samarbeid, med unntaksmuligheter etter søknad og dispensasjon, er den nye loven bygd opp slik at den innfører et system med lovbaserte unntak fra forbudet mot konkurransebegrensende samarbeid. Det er § 10 i den nye loven som regulerer forholdet. § 10, første ledd innholder en forbudsregulering som ligner den vi kjenner i den gamle loven. Men i bestemmelsens 3. ledd gjøres det lovmessige unntak fra forbudene:

”Bestemmelsen i første ledd får ikke anvendelse på avtale mellom foretak, beslutninger truffet av sammenslutninger av foretak og samordnet opptreden, som bidrar til å bedre produksjonen eller fordelingen av varene eller til å fremme den tekniske eller økonomiske utvikling, samtidig som de sikrer forbrukerne en rimelig andel av de fordeler som er oppnådd, og uten

a) å pålegge vedkommende foretak restriksjoner som ikke er absolutt nødvendige for å nå disse mål, eller

b) å gi disse foretak mulighet til å utelukke konkurranse for en vesentlig del av de varer det gjelder.”

Hva betyr dette for transportsentralen?

Den nye loven er så vidt fersk at vi foreløpig ikke er helt sikre på den eksakte rekkevidden av det lovmessige unntaket fra samarbeidsforbudet. Vi legger imidlertid til grunn at Transportsentralen fortsatt er unntatt fra forbudet mot samarbeid slik som før, nå ved et lovmessig unntak, mens unntaket tidligere baserte seg på en dispensasjon gitt gjennom forskrift. Slik sett, er unntaket nå sikrere og mer permanent. Det blir nå opp til Transportsentralen selv å vurdere om vilkårene for unntaket fra lovens forbudsbestemmelse er til stede. Transportsentralen som stevner frem som tidligere, bør etter vår oppfatning være på den trygge siden. Sentralen som prøver å være ”smart” kan risikere å få konkurransemyndighetenes søkelys rettet mot seg. Reaksjonen kan da være forbud mot fortsatt samarbeid, gebyr eller straff.