Regjeringen foreslår at Statens vegvesen får en reduksjon på 80 mill. kroner i årets bevilgning til drift og vedlikehold av riksvegene. Reduksjonen vil bli gjennomført ved blant annet mindre asfaltlegging. Bevilgningen foreslås redusert fra 5834,7 mill. kroner til 5754,7 mill. kroner. NLF mener dette er svært uheldig og lite tilfredsstillende, ikke minst når vi vet hvor store vedlikeholdsmangler som i dag finnes i riksvegnettet,- jf. at det såkalte etterslepet ligger i størrelsesorden 11 milliarder kroner. Regjeringens forslag er derfor stikk i strid med de faglige råd som så vel Statens vegvesen som bransjen (og andre) har gitt ved de siste budsjettbehandlinger og i NTP.

I tillegg foreslår Regjeringen å øke gebyrene hos Statens vegvesen, med til sammen 47,7 mill. kroner for inneværende år. Forslaget begrunnes med ”å finne rom for nødvendige tilleggs-bevilgninger”. Det foreslås at ”alle gebyrer vil bli økt, med unntak av lisenser for person- og godstransport i EØS-området og typegodkjenningsgebyrer”. Dersom gebyrøkningene gjennomføres fra 1. juli, vil den prosentvise økningen bli på rundt 30 prosent, etter våre beregninger. Lastebilnæringen vil selvsagt få sin andel av en slik gebyrøkning. Dette er prinsipielt veldig negativt for bransjen, som allerede er urimelig hardt avgiftsbelastet.

NLF registrerer videre at Regjeringens anslag for hvor stor årets konsumprisstigning blir, nå er kraftig redusert, fra ca 1 ¼ prosent til ½ prosent. I praksis betyr dette at det i 2004 allikevel blir reelle avgiftsøkninger for bransjen, stikk i strid med forutsetningene ved Stortingets budsjettbehandling i høst. Da forutsatte Stortinget at det skulle være såkalt prisjustering av de aktuelle drivstoffavgiftene etc., som ble øket med om lag 1,8 prosent. Nå viser det seg med andre ord at avgiftsøkningen er blitt større enn forutsatt.

Ellers diskuterer og kommenterer Regjeringen bl.a. at den vil komme tilbake til i budsjettet for 2005 med et forslag til hvordan svovelfritt drivstoff skal gjøres tilgjengelig på det norske markedet i tråd med EUs direktiv for dette.

Til slutt nevner vi at Regjeringen kommenterer forholdet til EUs regelverk for bagatellmessig støtte også for transportsektoren som NLF har presset hardt på for å få på plass, jfr. omleggingen av arbeidsgiveravgiften. Regjeringen skriver bl.a. at:

”Det er ønskelig at norske transportbedrifter skal likebehandles med andre næringer innenfor systemet med differensiert arbeidsgiveravgift. Regjeringen legger derfor opp til å fremme et forslag til Stortinget når EUs vedtak foreligger, om å innlemme transportsektoren blant de foretak som har rett til nedsatt arbeidsgiveravgift innenfor fribeløpet.”

Det er selvfølgelig positivt at Regjeringen ønsker at norske transportbedrifter skal likebehandles med andre næringer. Men etter NLFs oppfatning bør Stortinget allerede nå inviteres til å vedta et forslag som sikrer at transportnæringen får ta del i fribeløpsordningen allerede i 2004, dersom de nødvendige formelle EU-vedtak osv. er på plass i tide til at dette kan skje.



Nedenfor finnes en link til Finansdepartementets hjemmeside, der man kan få tak i de aktuelle dokumenter.

http://www.statsbudsjettet.dep.no/


Oslo, den 11. mai 2004, OØ/OS