Opprinnelig hadde traktorene sitt arbeidsområde på jordet og i skogen og hadde maksimal fart på 30 km/t. Med dette utgangspunkt ble traktoreierne gitt privilegier, som rett til å kjøre med farget, billig diesel, de var fritatt for vektårsavgift og løyvekrav og de kunne også kjøres med lavere førerkortkrav. Nå har traktorene utviklet seg med hensyn til topphastighet, lastekapasitet og totalvekt, og de brukes mye til transport på offentlig vei. Dette har ført til en betydelig konkurransevridning i forhold til lastebiltransport som utføres på helt andre betingelser.

På landsmøtet i Norges Lastebileier-Forbund i Kristiansand i dag (lørdag) vedtok delegatene en resolusjon hvor de krever at myndighetene setter en stopper for den urimelige næringstransporten med traktor. Landsmøtet krever at myndighetene nekter eierne av traktorer å kjøre på avgiftsfri diesel når de kjører på offentlig vei med traktorer som er konstruert for fart over 40 km/t. De krever også at traktoreierne må betale samme vektårsavgift, at de må ha løyve, være underlagt bestemmelsene om kjøre- og hviletider og øvrige lastebilvilkår, herunder førekortkrav. .

NLF krever at myndighetene sørger for en rask endring av rammevilkårene for å få slutt på den urimelige konkurransevridningen på offentlig vei.

Skal traktorer utføre leietransport, må vilkårene være som for lastebil.