Det sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete i samband med at det i statsråd den 2. desember er lagt fram et forslag om utbygging og finansiering av riksvegprosjektet ”Atlanterhavstunnelen”, på strekninga Bremsnes – Kristiansund, i Møre og Romsdal.

Prosjektet omfatter bygging av 3,9 kilometer ny vei i dagen mellom Bremsnes og Øksenvågen på Averøya, en ca 5,7 kilometer lang tunnel under Bremsnesfjorden mellom Øksenvågen og Kristiansund og 600 meter ny vei i Kristiansund. ”Atlanterhavstunnelen” vil gi fast veisamband mellom kommunene Averøy, Kristiansund og Frei, på Nordmøre.

Den nye veien vil erstatte dagens riksvegferjesamband Bremsnes – Kristiansund, som skal legges ned når utbyggingen er ferdig. Det skal etter planen skje i 2008. Byggekostnadene for prosjektet er på 635 millionar kroner. Når en tar med finansieringskostnadene, blir de samlet kostnadene i alt 815 millioner kroner. Av dette beløpet skal ca 600 millionar kroner dekkes ved hjelp av bompenger. Resten blir dekt ved tilskudd frå kommunene Kristiansund, Aure og Frei, ordinære statlige midler og ved midler fra ordningen med ”alternativ bruk av ferjetilskudd”. Bruken av midler fra denne ordningen har sammenheng med innsparing av statlig ferjetilskudd ved at ferjesambandet Bremsnes – Kristiansund blir lagt ned.