Straks dette var klart, ga vegvesenet klart uttrykk for at denne tunnelen skal man gå grundig gjennom på nytt. Den tunnelen vil trolig ikke representere noe problem i det videre arbeid.

Vegvesenet hadde også invitert media til å overvære kontrollmåling av de laveste punktene i Haukelitunnelen. Kontrollmålingen bekreftet de målinger som vegvesenet hadde foretatt, men samtidig ble det avdekket at bare noen få centimeters forskyving av målepunktene gav helt andre resultater.

I tillegg ble det konstatert at oppmerkingen i tunnelen ikke var synlig, slik at bilførerne ikke fikk noen indikasjoner om hvor oppmerking av kjørefeltet var. Slik oppmerking er svært viktig, ikke minst for tungbilførerne.

Distriktssjef Arnfinn Ansok fra region Vest og distriktssjef Trude Holter fra region Sør gav klart uttrykk for at alt oppstyret omkring tunnelene var hovedårsak til at utbedring nå var prioritert. Innen 15. april skal anbudsgrunnlag for utbedring over hele fjellet sendes ut. Grunnlaget ville omfatte mer enn bare høydeutbedring. Brannvesenet i Odda har også forlangt bedre brannsikring. Dessuten vurderes utvidelse av en del av Seljestad-tunnelen og en snu-lomme i Haukelitunnelen. Det ble sterkt understreket at høydeutbedring på østsiden av fjellet ville bli tatt først.

 

NLF presiserte at en oppgradering til 4,20 meter var nødvendig, og at man ser på utvidelse til 4,10 meter som første trinn.

 

Begge distriktssjefene ga uttrykk for at midler til de planlagte utvidelser måtte man bare finne.