Både arbeidstakere, bedrifter og det offentlige kan spare store summer på å ta på alvor plager som skyldes dårlig psykososialt arbeidsmiljø.

Rundt 50 prosent av sykefraværet i EU skyldes, ifølge psykiske lidelser. Økt intensitet i arbeidet, stor arbeidsbelastning og tidspress gjør at et økende antall arbeidstakere ikke lenger føler at de mestrer arbeidet sitt. En undersøkelse fra EU-kommisjonen i 1999 viser at om lag halvparten av Europas 150 millioner ansatte føler at de jobber under høyt press. Også andre faktorer bidrar, for eksempel ensformighet, mangel på utfordringer og dårlig kommunikasjon. Dette kan skape følelser av stress.

Stress en reaksjon
Stress er reaksjoner på ugunstige sider av arbeidsinnhold, arbeidsorganisering og arbeidsmiljø. Det er en tilstand som kjennetegnes av uro og fortvilelse, ofte med følelsen av at man ikke mestrer. Hva dette kan føre til, varierer, men typiske eksempler på plager er hjertekarsykdom, fordøyelsesproblemer og psykiske problemer.
Antall personer som blir syke av stress er doblet siden 1990, forteller undersøkelser. Den internasjonale arbeidstakerorganisasjonen, ILO, har anslått at kostnadene knyttet til psykiske belastninger utgjør tre prosent av bruttonasjonalprodukt.

Kan forebygges
Stress ikke kan tilskrives ett enkelt problem. Årsakene kan være både personlige trekk, arbeidsforhold, slik som arbeidsorganisering, arbeidsutstyr og arbeidsmiljø og eksterne faktorer. Derfor kan arbeidsgiver gjøre en hel del for å forebygge stress og eventuelle helseproblemer hos ansatte, blant annet gjennom organisering av arbeidet, god informasjon og – ikke minst – kommunikasjon.