I forbindelse med innføringen av Euro 4 velger mange bilprodusenter en løsning hvor man i tillegg til diesel må sørge for å fylle tilsetningstoffet urea, kalt AdBlue.

Det er svært viktig at man sørger for at urea-tanken ikke går tom for AdBlue. Hvis den går tom, risikerer man å skade den svært kostbare katalysatoren på bilen. Oljeselskapene har varslet at man vil ha urea tilgjengelig på de fleste dieselstasjoner over hele landet. AdBlue finnes i kanner på 10 og 20 liter, i tillegg til at den kan fåes i bulk. Man er også i ferd med å etablere pumpeløsninger på de stasjonene hvor det vil gå mye AdBlue. Denne siste løsningen med pumpe er den NLF har størst tro på, da AdBlue er temperatur-følsomt. Det er derfor nødvendig å lagre den mellom + 30 og - 10 grader Celcius. Når AdBlue først er kommet på bilens tank, skal det ikke være noe problem med frost, da tanken varmer opp den mengde (ca. 5% av dieselforbruket) urea som motoren trenger til enhver tid. Se også tidligere artikler om emnet i ”Bladet norsk transport” nr. 8/2005, samt i ”Lastebilen” nr. 2/2004, 4/2004 og 9/2004.