Kjøre- og hviletid

Rådsforordning 3820/85 art 12 sier:

Dersom det ikke er en fare for trafikksikkerheten, kan føreren fravike denne forordningen for å nå frem til et egnet stoppested i den utstrekning det er nødvendig av hensyn til sikkerheten for personer, kjøretøyet eller lasten. Føreren skal på fartskriverens diagramskive eller på sin tjenesteliste oppgi hva fravikelsen består i og grunnen til den.


Dette innebærer etter NLFs oppfatning at når man står i fergekø, så må man flytte fremover sammen med køen. Når man omsider kommer med fergen, må man, etter å ha kjørt i land, og man etter reglene skal ha døgnhvil, ta denne på første egnede sted hvor sikkerheten kan bli ivaretatt på en tilfredsstilende måte. Dette vil i utgangspunktet si på fergeleiet, eller i umiddelbar nærhet. Det er etter vår oppfatning gode grunner for å håndheve et slikt tilfelle på samme måte som ved reglene om at en døgnhvile kan avbrytes en gang ved av, eller påkjøring på ferge. Man må i slike tilfelle stanse senest innen 1 time etter at man har kjørt i land, jf art 9.

Vi minner om at det må skrives på diagramskiven hva avviket består i.

Dersom man må kjøre en omvei, og av denne grunn må bruke lenger tid for å levere godset, er det ikke adgang til å bryte bestemmelsene.

Det blir også et spørsmål om ansvar overfor oppdragsgiver for forsinkelse av godset i slike tilfelle. Etter vår oppfatning vil de som kom ut for streiken på søndag, kunne påberope seg force majeure, og slippe ansvar for forsinkelsen. Dersom oppdragsgiver krever godset levert uten at lovpålagt døgnhvil blir avviklet, kan oppdragsgiver gjøres strafferettslig ansvarlig for dette.

Det er viktig å gjøre oppdragsgiver oppmerksom på at merkostnader forbundet med omkjøring, eller venting ikke har vært en forutsetning for avtalt pris. Dersom en ønsker å få dekning for økte kostnader som følge av omkjøring, anbefales det å ta dette opp med oppdragsgiver før kjøring påbegynnes.