På konferansen ble det fortalt at 27 slike busser siden 2003 har kjørt mer enn 1 million kilometer og transportert mer enn 4 millioner personer i 9 europeiske byer med null utslipp til luft og uten noen andre slags ulykker eller uhell.
Disse hydrogen-bussene var del av det CUTE-prosjektet som nettopp er avsluttet.
Bussene i CUTE-prosjektet bruker hydrogen som brensel til brenselcellene for å produsere strøm til drift av en elektrisk motor med null utslipp. CUTE-prosjektet har vært meget omfattende og inneholdt viktige elementer som:
- Design, konstruksjon og drift av ni ulike hydrogen leveringskjeder og drivstoffstasjoner. P
- roduksjon og konsum av mer enn 192 tonn hydrogen; 100 tonn fra fornybare kilder.
- Nesten 9 000 drivstoffyllinger til bussene, uten uhell.
- Mer enn 90% regularitet på bussene.
Nå lanseres et nytt prosjekt: Hydrogen for Transport, som skal omfatte rundt 200 hydrogendrevne kjøretøyer i daglig drift rundt om i Europa. Prosjektet vil også omfatte et leveringsopplegg for hydrogen. Det nye prosjektet skal støttes av EU med EUR 48 millioner, og EUR 105 millioner skal være offentlig/private midler.
Kilde: IRU