De 7 landene som ennå ikke har et system i orden, er Ungarn, Slovenia, Slovakia, Hellas, Kypros og Malta. Noen jobber på spreng for å ta igjen det forsømte, som f eks Slovenia. EU-kommisjonen har gjort det klinkende klart allerede i januar 2006 at etter 1. mai vil kjøretøyer bli stoppet, og sjåførene vil få bøter hvis f eks den digitale fartskriveren i bilen ikke er kalibrert – eller hvis føreren ikke har med sjåførkortet.

Ungarn, Portugal, Slovenia og Slovakia ventes å være klar i juni eller juli i år. Men Hellas kan komme så sent som januar 2007. Den internasjonale veitransportunionen IRU krever at Kommisjonen legger bredsiden til for å presse disse landene til å få tingene i orden snarest mulig. For til dette skjer, vil transportbedriftene få straffereaksjoner – og det fordi deres egen regjering har somlet.

IRU hevder videre at flere andre EU-land nok greier å oppfylle minimumskravene. Men at de likevel har foran seg en stor jobb med å samkjøre infrastrukturen og de administrative systemene, slik at de kan møte næringens behov. Her er det ikke nok å ha et system på papiret. Skal dette fungere, må landene vise at de greier å utstede kort raskt, ha på plass et tilstrekkelig antall godkjente verksteder og ha skikkelig utstyrte og trente kontrollører.