Unntatt kjøre- og hviletidsregler, men pass på…
NLF-advokat Robert Aksnes klarte raskt å riste opp i den mulige avslappede holdningen i forhold til kjøre- og hviletidsreglene. Som kjent, er det gjort et unntak, slik at transport av levende dyr til og fra lokale markeder/slakterier/gårdsbruk, ikke omfattes av reglene. –Men pass nøye på, advarte juristen: Dyrebilen i seg selv er ikke unntatt reglene. Det er bare når dere har levende dyr som last. Kjører dere for eksempel tom tilbake etter en levering, så finn ikke på å ta med noe gods. Nei ikke så mye som en sekk med korn en gang. For da gjelder kjøre- og hviletidsreglene, og det er det noen som har brent seg på. Selv om det ikke følger direkte av forskriften, mente advokat Aksnes at unntaket også gjelder tomkjøring til og fra de lokale markeder/slakterier/gårdsbruk.

Øket kontroll av arbeidstid
Nytt for hele transportbransjen, også dyretransportørene, er at de nå må registrere arbeidstid for alle ansatte. Lastebileieren selv er foreløpig unntatt fram til 2009. Dette gjelder uansett om man er underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene eller ikke.

Transport av levende dyr er i visse tilfeller unntatt fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Aksnes dro opp de gjeldende grenser for hva som var innenfor og hva som var utenfor. Unntaket gjelder først og fremst transport fra gårdsbruk til lokale slakterier.

Unntaket får imidlertid mindre praktisk betydning enn mange tror. Dersom man er unntatt fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene, så er det Arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid som gjelder. Er man underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsen, så må man i tillegg forholde seg til forskrift om arbeidstid. I begge tilfelle er det regler for hvor mye man kan jobbe, hvor ofte og hvor lenge man skal ha pauser osv. Arbeidstiden og fritiden skal føres i et eget register, som skal kunne fremlegges for tilsynsmyndighetene.

Hva som er arbeidstid, og hvordan avtaler om gjennomsnittsberegning skal utformes i teori og praksis, kan i mange tilfelle være vanskelig. Ta kontakt med NLF-advokatene dersom noe er uklart.

Hva skjer når transportforskriften erstattes av rådsforordning?
I et høringsbrev fra Mattilsynet informeres det om nytt regelverk om transport av levende dyr, som skal erstatte transportforskriften. Det nye regelverket har tatt opp i seg Rådsforordning (EF) nr. 1/2005. Frist for høringen er 10. august 2006, så møtedeltakerne ble bedt om å gå nøye gjennom forslaget og eventuelt melde tilbake til Kai Kristensen. Ny forordning skal tre i kraft 5. januar 2007.

Noen av møtedeltakerne hadde gått nøye gjennom forordningen og mente at dette ikke slår så kraftig ut i forhold til dagens regelverk. Det ble nevnt krav til større areal for gris under transport, og kanskje også noe på ventilasjon. Slike endringer vil selvsagt har økonomiske konsekvenser.

Det kan også bli noe nytt med opplæring og bevis, fordi Norge nå må følge den nye forordningen. Det er ennå ikke sikkert, men det kan hende at norske dyretransportører må ta litt tilleggsopplæring og få nytt bevis. Dette vil bli avklart etter hvert.

Krav på nye kjøretøyer fra 2007
Fra 2007 skal kunne lese av temperaturen inne hos dyra fra førerhuset. Det snakkes også om generelt krav til GPS, men dette er heller ikke avklart ennå.

Dette var første møte for fagområdet etter at landsmøtet hadde vedtatt å videreføre ordningen med fagområder, på tross av kritikk om at den nye organiseringen av de tidligere ”transportgruppene” ikke har svart til forventningene. På møtet ble det derfor brukt tid på å diskutere hvordan man kan sikre at viktig informasjon kommer ut til de andre som tilhører fagområdet. En viktig kanal blir NLFs nettsted,www.lastebil.no

Du finner fagområdene i spalten til venstre på nettsiden.
Og ikke glem å ta kontakt med fagansvarlig, Kai Kristensen med spørsmål, tips og liknende, slik at fagområdet for transport av levende dyr kan bli det aktive informasjonskilden dere har behov for.

Fakta:
Eksempel på beregning av arbeidstid

En sjåfør som starter arbeidsdagen kl 0700- og avslutter kl 1900, har i utgangspunktet vært på jobb i 12 timer. I løpet av denne tiden har han kjørt bil, lastet losset og kanskje foret dyrene i til sammen 8 timer. I tillegg har han ventet på å få laste/losse i 2 timer, kjørt ferge 1 timer, og hatt pause i til sammen 1 time.

Det som skal registreres i et slikt tilfelle er arbeidstiden, som er 8 timer, og 4 timer som er å anse som tilgjengelighetstid/arbeidsfri. Det er viktig å skille ut arbeidstiden og den øvrige tiden, slik at det er mulig å kontrollere at det betales evt. overtid, og at det ikke arbeides flere overtidstimer enn det loven tillater. Det er ikke noe i veien for å betale sjåføren for alle 12 timene, men det fører ikke til at arbeidstiden blir mer enn de 8 timene..

Etter loven skal det betales 40% overtid for arbeidstid over 9 timer per dag, og/eller 40 timer per uke. Det er adgang til å gjøre en skriftlig avtale med de ansattes tillitsvalgte om å utvide dette til 10 timer per dag, og inntil 60 timer per uke.