36-timersregelen fjernet
I den ukentlige kjøre- og hviletiden er 36-timer regelen fjernet i de nye EU- reglene. Til gjengjeld kan 24-timers regelen benyttes både utenlands og innenlands. Som en konsekvens av en EU-dom, kan reise til og fra lastebilen i enkelte tilfeller regnes som ”annet arbeid”, og registreres deretter.

Nødvendige instrukser
I likhet med de gjeldende regler skal virksomheten planlegge transport oppdragene slik at reglene kan overholdes. Likeledes skal virksomheten gi sjåførene de nødvendige instrukser om reglene og følge med at reglene overholdes. Transportvirksomheten kan bli ansvarlig for de overtredelser som sjåførene begår. Også om de begås i andre land.

I de følgende avsnitt har vi nærmere beskrevet innholdet av de nye reglene om kjøre og hviletid. Rådsforordningen finnes i skrivende stund ikke i norsk oversettelse. Bestemmelsene vil bli lagt ut på våre medlemsområdet.

Speditører og oppdragsgivere får ansvar
Etter de nye reglene vil også speditører, hovedentreprenører, underentreprenører og sjåførvikarbyråer få en plikt til å medvirke til at transportplanen er i overensstemmelse med reglene om kjøre- og hviletid. Speditører, og oppdragsgivere må aktivt påse at reglene følges, gjennom organisering av transportopplegg, og ikke minst kontrollere at regelverket følges.

Dersom transportører bryter bestemmelsene, kan altså speditør og oppdragsgiver også straffes.

Kjøretid
”Kjøretiden” er tiden som registreres som kjøring av en digital- eller analog fartsskriver. Tradisjonelt har vi i Norge definert dette som tiden kjøretøyet ”ruller”. Den daglige kjøretiden må ikke overskride 9 timer. Kjøretiden kan være opp til 10 timer to ganger i løpet av en uke. Kjøretiden i løpet av en uke må ikke overskride 56 timer, og må ikke resultere i at den maksimale ukentlige arbeidstid på 60 timer i henhold til arbeidstidsdirektivet og forskrift om arbeidstid, overskrides. Den samlede kjøretid på 2 følgende uker må ikke overskride 90 timer. Den daglige og den ukentlige kjøretid omfatter all kjøretid uansett i hvilket land.

NB: Forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre, gir regler som kan føre til at man ikke kan kjøre så lenge som kjøre- og hviletidsbestemmelsene tillater. For å utnytte de rammer som kjøre- og hviletidsbestemmelsene setter, må man i mange tilfelle ha en skriftlig avtale med de ansatte, og deres tillitsvalgte. Reglene for dette vil ikke bli behandlet her.

Pauser – 15+30 minutter
En ”pause” er en periode hvor sjåføren ikke må utføre annet arbeid eller kjøring. Etter en kjøring på 4,5 time skal sjåføren ha en pause på minst 45 minutter, hvis han ikke påbegynner en hvil. Denne pausen kan deles i to perioder, som fordeles over kjøreperioden på 4,5 timer. Den første pausen skal vare i minst 15 minutter og kan fritt plasseres i kjøreperioden. Den siste del av pausen skal vare minst i 30 minutter og skal plasseres i siste del av kjøreperioden. Det er altså ikke anledning til å dele opp pausen i 3 x 15 minutter som tidligere. Dette gjør avvikling av hvilepauser mindre fleksibelt. Når det er avholdt en samlet pause på 45 minutter, startes en ny kjøreperiode på 4,5 timer.

Døgnhvil
Det er 3 måter å avvikle en døgnhvile på. I utgangspunktet skal en døgnhvile være på 11 timer i løpet av en periode på 24 timer. Dette kalles i den danske oversettelsen for ”regulær daglig hviletid”. Denne kan alternativt deles opp, slik at man har en hviletid på minst 3 timer, og en hviletidsperiode på 9 timer. Total hviletid blir da 12 timer. Perioden på 9 timer må komme til slutt, og den må være avsluttet innen 24 timer etter at arbeidstiden startet dagen før.

Det innføres mulighet for å avvikle en ”redusert daglig hviletid” 3 ganger i uken, eller mer korrekt, mellom 2 ukentlige hviletider. I de nye reglene er det ikke krav om at forskjellen mellom de 9 og 11 timene, skal kompenseres slik som i dag.

Hvis det er snakk om flere sjåfører på en bil, skal sjåførene ha avholdt en døgnhvil på minst 9 timer innen en periode på 30 timer etter en daglig eller en ukentlig hvil.

Ukehvil
Også når det gjelder en ukentlig hviletid er det to nye begreper, som man må forholde seg til. Dette er: ” ukentlig hviletid” og ”redusert ukentlig hviletid”. En uke regnes fra mandag kl. 00.00 til søndag kl. 24.00. Det skal senest holdes en ny ukentlig hviletid etter seks 24 timers perioder regnet fra slutten av siste ukehvil. Hvis den ukentlige hviletiden starter i en uke kan hvilen overføres til en av disse uker, men ikke til dem begge. En ” ukentlig hviletid” skal vare minst i 45 timer. En ”redusert ukentlig hviletid” skal minimum vare i 24 timer.

I løpet av fjorten dager skal sjåføren holde minst to regulære ukentlige hviletider på 45 timer eller en regulær ukentlig hviletid på 45 timer og en redusert ukentlig hviletid på minst 24 timer. De resterende timer opp mot 45 timer, skal kompenseres med en tilsvarende hvil, som skal holdes samlet innen tre uker etter utløpet av den uken nedsettelsen fant sted.

Hviletiden som holdes som kompensasjon for en ”redusert ukentlig hviletid”, skal holdes i forlengelse av en hviletid på minst 9 timer.

Hvis sjåføren gjennomfører daglige – og reduserte ukentlige hviletider borte fra sjåførens eller bilens hjemsted, kan disse gjøres i lastebilen, hvis det er utstyrt med passende sovefasiliteter. Det forutsetter at lastebilen står stille under hvilen.

Ferje og tog
Kjører sjåføren en lastebil som transporteres av ferge eller tog, kan en ”regulær daglig hviletid” på 11 timer avbrytes to ganger f. eks. i forbindelse med av og på kjøring. Avbrytelsen kan maks være inntil1 time, og det må være tilgang til seng eller liggeplass. Det er ikke nødvendig med ytterligere kompensasjon slik det er etter gjeldende regler.

Reisetid for å overta en lastebil
Tiden som sjåføren bruker til og reise til og fra en lastebil, som er omfattet av reglene om kjøre- og hviletid, beregnes som ”pause eller hvil”, hvis sjåføren befinner seg på en ferge eller et tog med adgang til seng eller liggeplass. Kjører sjåføren en personbil for å overta lastebilen et annet sted enn hjemstedet, eller stasjoneringsstedet, skal dette føres opp som ”annet arbeid”.

Unntak
Adgangen til å gi generelle unntak, er i de nye bestemmelsene overlatt til det enkelte lands nasjonale myndighet. Adgangen til å gi unntak er også begrenset i forhold til gjeldende regelverk. Unntaket for bilberging er satt til en radius på 100 km fra forretningsstedet. Myndighetene kan gi unntak for blant annet transport av melk, slakteavfall, og vedlikehold av veier. NLF antar at disse unntakene vil bli videreført slik som i dag, men det kan hende at enkelte ønsker å begrense virkeområdet. Når det gjelder transport av levende dyr, er det en begrensing på en radius på 50 km. I områder med mindre enn 5 innbyggere pr kvadratkilometer, kan myndighetene gi unntak inntil 100 km. Samferdselsdepartementet har i skrivende stund ikke sendt forslaget ut på høring. Vi må derfor komme tilbake til saken.