Prisindeksen er bygd opp rundt innhentede fakturerte priser - uten merverdiavgift. Disse hentes fra et representativt utvalg godstransportbedrifter, lastebil - undersøkelsen fra 2005, og som transporterer de ulike vareslag/frakttyper som det ønskes å måle utviklingen til.

Utvikling fordelt på vareslag
Prisindeksen tar for seg indekstall, og den enkelte bruker av indeksen må selv foreta de nødvendige omregninger til prosenter. Ut fra foreliggende materiale fra SSB har NLF utarbeidet to tabeller, den ene over prisutviklingen og den andre over fordelingen til de ulike vareslag/frakttyper som er lagt til grunn i indeksberegningen,tabell 1.

Tabell 2tar for seg utviklingen i prosent for årene 2005 og 2006, og fra 4. kvartal 2004 til og med 4. kvartal 2006. Tabellen viser en prisutvikling de to siste årene for lastbilnæringen samlet sett, vektet for de ulike godstyper, på 8,2 prosent. Det er temperaturregulerte transporter som har hatt den største prisveksten, 15,7 prosent, stykkgods/container-transporter på 9 prosent og tørrgods i bulk den laveste på 4 prosent. Termo-transportene utgjør 25 prosent og stykkgods/container-transporter hele 45 prosent av omsetningen til de transporterte godsmengdene.

Pris kontra kostnader
For NLF er det også vært viktig å se denne indeksen sammen med den løpende kostnadsindeksen for lastebiltransporter som SSB utarbeider for NLF. Det er utarbeidet en oversikt over kostnadsutviklingen for den samme perioden – tabell 3. Den samlede kostnadsutviklingen for godstransporten på veg sett under ett, viser en utvikling på 8,6 prosent. Sett mot prisutviklingen på 8,2 prosent gir dette en indikasjon på at næringen klarer å holde tritt med kostnadsutviklingen.

Tabellene over pris- og kostnadsutviklingen bør gås gjennom, og sees opp mot utviklingen i egen bedrift. Dette håper vi vil kunne være et hjelpemiddel i kostnadsoppfølgingen og fastsettelsen av prisene.