Regjeringen fortsetter satsingen på samferdsel.
Regjeringen legger vekt på miljø og miljøvennlig transport
Regjeringen foreslår mindre avgiftsøkninger enn det vi kunne frykte.
Samferdselsbudsjettet
Sett fra vår side er det gledelig at man foreslår fortsatt økning av bevilgningene til vegsektoren, men det må være lov å etterlyse hvilke ambisjoner og hvilken tidshorisont regjeringen har for å få tatt igjen etterslepet, eller forfallet. En økning på om lag 1,1 milliarder kroner eller 4,7 prosent fra saldert budsjett for 2007, er positivt, men på langt nær nok.
Regjeringa foreslår om lag 24,7 milliardar kroner til samferdselsformål over statsbudsjettet for 2008 og den ”har prioritert drifts-, vedlikehalds- og utbyggingstiltak som fører til tryggare, meir effektiv og miljøvennleg transport i heile landet. Regjeringa har lagt særleg vekt på tiltak som gir betre flyt i trafikken i tettbygde strok, reduserer avstandskostnader og betrar transporttilbodet for folk og næringsliv.”
NLF har, som kjent, i lang tid arbeidet for bedre vilkår på riksvegfergene. Heller ikke i år foreslår regjeringen noen endring for storbrukerkortet, men foreslår økte rabattsatser på sonekort og verdikort for kjøretøy, frå 45 prosent til 50 prosent frå 1. mai 2008.
Til statlig kjøp av riksvegferjetjenester er det sett av nær 1,6 milliard kroner. Dette er en økning på 5,7 prosent frå 2007.
Det er forutsatt at takstøkningen på riksvegferjene blir 4,3 prosent frå 1. januar neste år.
15,43 milliarder kroner til veg
Regjeringen foreslår 15, 43 milliarder kroner til vegformål, medregnet statlige kjøp av riksvegferjetjenester. Dette er 575,5 mill. kroner eller 3,9 prosent mer enn saldert budsjett for 2007.
7,06 milliarder kroner satt av til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet. Dette er en økning på 4,3 prosent fra 2007. Innenfor drift og vedlikehold er trafikksikkerhetstiltak prioritert. Dette gjelder særlig vinterdriften og tiltak mot svært ulykkesutsatte vegstrekninger. Neste år vil det bli brukt mer til vedlikehold av bruer og tunneler enn i 2007. Den høye innsatsen i vegvedlikeholdet, inklusive legging av nytt asfaltdekke, vil bli ført videre i 2008.
I alt 6,53 milliarder kroner er foreslått til veginvesteringer. Dette er 256,4 millioner kroner eller 4,1 prosent mer enn for 2007.
Mye bompenger
I tillegg til statens egne bevilgninger kommer 4,9 milliarder kroner i bompenger til riksveginvesteringer. I dette beløpet inngår 710 millioner kroner til investeringstiltak for kollektivtrafikk. Neste år er det planlagt anleggsstart for sju større riksvegprosjekt (prosjekt med kostnadsoverslag over 100 millioner kroner). De som trafikkerer E39 Stangeland – Sandved i Rogaland, riksveg 80 Røvika – Strømsnes i Nordland, riksveg 7 Ramsrud – Kjeldsbergsvingane ved Hønefoss i Buskerud, riksveg 168 Bogstadveien i Oslo, E39 Kvivsvegen mellom Hornindal i Sogn og Fjordane og Volda i Møre og Romsdal, riksveg 47 ”T-forbindelsen” i Rogaland og riksveg 567 Hauge – Lonevåg i Hordaland, har grunn til å glede seg. Her blir det bedre veger.
For de tre siste prosjektene er anleggsstart i 2008 imidlertid avhengig av endelige vedtak om tilslutning til opplegg med delvis bompengefinansiering.
I tillegg blir det i 2008 anleggstart for en rekke mindre prosjekt, både på stamvegene og på resten av riksvegnettet.
329 millioner kroner er avsatt til rassikring og regjeringen foreslår 520 millioner kroner til særskilte tiltak for trafikksikring på vegnettet. Av dette er 470 millioner kroner statlige midler.
Til bygging av gang- og sykkelveger langs eksisterende veg skal det i 2008 brukes 590 mill. kroner, medregnet 250 mill. kroner i bompenger og annen ekstern finansiering. 100 mill. kroner er også avsatt til ”Nasjonale turistvegar”.
Finansdepartementet
Flere av ”våre” avgifter prisjusteres med 2,6 %. Det gjelder vektårsavgift, omregistreringsavgift, avgift på smøreolje, CO2 avgift og svovelavgift.
Forslaget om omlegging av omregistreringsavgiften til mva. ved omsetning av brukte kjøretøy fikk så mange motforestillinger i høringsprosessen at departementet trenger mer tid til å vurdere forslaget.
Miljødifferensiert årsavgift innføres, noe som betyr reduksjon med kr 330 for dieselkjøretøy med fabrikkmontert partikkelfilter og en økning på kr 100 for dieselkjøretøy uten fabrikkmontert. Ettermontering hjelper ikke (gjelder biler inntil 7500 kg).
Dieselavgiften økes med 20 øre utover prisjustering fordi regjeringen ønsker mindre bilkjøring. Denne avgiftsøkningen er på 6,7%. Regjeringen har tydeligvis ikke lagt vekt på at dette vil bety økte transportkostnader. NLFs råd til alle bileiere er at man straks varsler sine oppdragsgivere om at transportprisen vil gå opp dersom Stortinget vedtar dette. Og regjeringen har jo flertall, så da så…
Forhøyet vrakpant på 5 000 kroner for de mest forurensende dieselkjøretøyene foreslås. Dette er en midlertidig ordning, som skal gjelde fram til 31. desember 2008. For våre medlemmer vil det gjelde: Varebiler klasse 2 på mellom 1.251 og 1.700 kg referansevekt, produsert inntil 1991. Varebiler klasse 3 på over 1.700 kg referansevekt, produsert inntil 1991. Lastebiler på mellom 3.501 og 7.499 kg tillatt totalvekt, produsert inntil 1992.
Årsavgift for 2007 må være betalt.
Alt i alt er dette et budsjettforslag med visse lyspunkter når det gjelder vegsektoren, men vi mangler fortsatt en plan for hvordan etterslepet på vegene skal tas igjen. Ytterligere forfall forhindres heller ikke. Avgiftsøkningene er relativt moderate. Økningene må kompenseres med økte transportpriser.