SSBs kostnadsindeks viser at kostnadene i perioden mars 2007 til mars 2008 har øket med fra 7,9 til 9 prosent, avhengig av type transport. Dette er før årets lønnsoppgjør har begynt å gjøre seg gjeldende. For mange transportbedrifter utgjør lønn, drivstoff og kapitalkostnader rundt 70 prosent av de samlede kostnader. Det er nå helt avgjørende at hver enkelt bedrift selv arbeider for å få kompensasjon for kostnadsøkningen. Mest alvorlig er situasjonen for transportører som sitter med langvarige kontrakter, uten mulighet for justering av prisene under veis. Forhåpentligvis dreier dette seg om et fåtall, ellers kan vi få se en rekke konkurser i et marked som bare skriker etter mer og mer transport.

Drivstoffprisen øker og øker, og ingen ting tyder på en stabilisering i denne utviklingen. Tvert imot. Dieselprisen har øket med 3,39 kroner per liter fra mai 2007 til i dag. Det er en økning på 32%. Fra januar i år til i dag er økningen 1,88 kroner per liter, eller 15%. NLF minner om at det også er usikkerhet knyttet til neste års statsbudsjett og fastsettelse av dieselavgiften for 2009. I år ble denne, som kjent, økt med 28 øre per liter. I revidert nasjonalbudsjett, som ble offentliggjort i formiddag, foreslår Regjeringen at punktet i klimaforliket om økte drivstoffavgifter forskutteres ved å øke autodieselavgiften med 10 øre per liter og bensinavgiften med 5 øre per liter med virkning fra 1. juli 2008. Drivstoffkostnadene utgjør normalt ca 20 – 30% av totale kostnader i en transportbedrift, avhengig av type transport.

Vi minner i denne sammenhengen om Statistisk sentralbyrås månedlige kostnadsindeks, som viser kostnadsutviklingen i lastebilnæringen. Den utarbeides på oppdrag av NLF, som også kommenterer indeksen, både i medlemsbladet og her på nettstedet. Se indeksenher

Med den kraftige veksten i kostnader som lastebilnæringen nå er stilt overfor, og med usikkerheten, spesielt knyttet til prisutviklingen på drivstoff og virkningen av lønnsoppgjøret i dagens stramme arbeidsmarked, anslås at kostnadsveksten i 2008 kan komme til å ligge på fra 14 til 18%, avhengig av type transport.

Dette er en kostnadsutvikling som direkte må kompenseres av transportkjøperne, og til slutt er det forbrukerne som må merke dette.