Fra 1. november 2009 skal kabotasje i Norge utføres på følgende vilkår:
Transportører som har fellesskapstillatelse, og som har hatt med og levert internasjonal last i Norge, kan utføre midlertidig kabotasje i Norge. I begrensningen midlertidig ligger at det kan utføres maksimalt 3 kabotasjeturer etter den internasjonale transporten inn i landet, og at lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne sted innen 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert.
I sitt rundskriv om retningslinjer og kontroll ber Samferdselsdepartementet også om at kontrollmyndighetene er særlig oppmerksomme på kabotasje ved gjennomføring av kontroller. NLF vil fortsatt være årvåkne for at de nye retningslinjene blir etterlevd.
Les Samferdselsdepartementets rundskrivher
Transportører som har fellesskapstillatelse, og som har hatt med og levert internasjonal last i Norge, kan utføre midlertidig kabotasje i Norge. I begrensningen midlertidig ligger at det kan utføres maksimalt 3 kabotasjeturer etter den internasjonale transporten inn i landet, og at lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne sted innen 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert.
I sitt rundskriv om retningslinjer og kontroll ber Samferdselsdepartementet også om at kontrollmyndighetene er særlig oppmerksomme på kabotasje ved gjennomføring av kontroller. NLF vil fortsatt være årvåkne for at de nye retningslinjene blir etterlevd.
Les Samferdselsdepartementets rundskrivher