At konsekvensene er alvorlige hvis tungbilene har dårlige bremser kan vi være enige om, men sannsynligheten for at man møter vogntog uten ABS bremser i dag, er faktisk svært liten.

ABS bremser ble et brukskrav på alle tilhengere fra 1. november i 2006, men allerede i 1992 ble det krav om ABS bremser på nye kjøretøy. Det er fortsatt tillatt å bruke vogntog uten ABS registrert før denne dato. Men har man en nyere bil som har ABS, må man også ha ABS på tilhengeren. 18 år gamle kjøretøy er det kanskje noen trafikkskoler som fortsatt har i bruk, gjennomsnittalderen til den norske lastebilen er litt over 10 år, men særlig mange vogntog i denne aldersgruppen er det ikke. Det meste som transporteres på vei i Norge går med biler som er nyere enn 5 år. Alle disse har således tilhengere med ABS bremser.

Norges Lastebileier-Forbund skrev 24. november 2006 på sine hjemmesider www.lastebil.no om praktisering av brukskravet om ABS bremser på tilhengere.

De punktene som ble fremhevet spesielt var:

  • Brukskravet vil bli håndhevet strengt
  • Tilhengere som ikke har ABS vil få tillatelse til å bli transportert til nærmeste verksted, forutsatt gode føreforhold
  • Tilhengere med ettermontert ABS skal til kontroll for å få ombyggingen godkjent
  • Tilhengere som har fått ettermontert ABS, men som ikke har vært til kontroll etter dette, vil få mangellapp med en ukes frist
  • Utenlandske tilhengere uten ABS vil få anledning til å laste om og kjøre tomme ut av landet.

Kontrollveiledningen hos Utekontrollen i Statens Vegvesen har klare retningslinjer som tilsier bruksforbud hvis det påvises mangler ved bremser generelt og ABS bremser spesielt. Lastebileiere med ellers brukbare tilhengere, investerte i nye ABS bremser ved innføringen av brukskravet i 2006.

Sjansene er således svært små for at man møter vogntog med tilhengere uten ABS bremser.

Følgende artikkel er tidligere puvlisert på vg.no/bil og motor