- Enkelte av våre medlemmer har alt varslet at hvis dette forslaget blir vedtatt, så vil de levere tilbake miljøsertifikatene de nylig har kvalifisert seg til.

Regjeringen foreslår at fritaket for autodieselavgift for biodiesel blir halvert i 2010, med sikte på endelig utfasing i 2011.

Regjeringen viser til at det fra 1. april i år ble innført et påbud om at minst 2,5 prosent av drivstoffet i veitrafikken skal være biodrivstoff. Oljeselskapene blander derfor inn 5 prosent biodiesel i ordinær autodiesel. Fritaket for autodieselavgift har liten betydning for den samlede omsetningen av biodrivstoff, skriver regjeringen i sin begrunnelse.

- Dette blir helt feil. Stadig flere lastebileiere blander inn 30 % biodiesel. De store bilprodusentene godtar også denne blandingen. Men bruk av biodiesel fører til økte kostnader, fordi olje og filtere må byttes oftere. En er derfor avhengig av at biodieselen er billigere enn ordinær diesel, sier Slaatsveen.

NLF har i dag beregnet at kostnadene på en gjennomsnitts lastebil øker med 47.500 kroner årlig hvis forslaget blir vedtatt. Et transportselskap med 20 biler, må ut med nærmere en million kroner mer for dieselen fra 2011.

(Gjennomsnittlig kjørlengde: 80.000 km. Dieselforbruk: 4,5 liter per mil. Verksted: 9.700 kr).

Oljeselskapene har satset store summer på anlegg for biodiesel. Mange mindre lastebilbedrifter har egne biodieselanlegg. Flere store transportsentraler har kjørt intensiv miljøopplæring av sjåfører, samt kvalitetssikret bruken av biodiesel. Dette har kvalifisert til miljøsertifikater, som lastebileierne nå truer med å levere inn igjen.

- Innblanding av 30 prosent biodiesel er en effektiv måte å redusere Co2-utslippene på.

Det er dessverre svært trange kår i vår bransje med små marginer. Nå tvinges lastebileierne til å bruke mindre miljøvennlig diesel. Det kan da ikke være det regjeringen ønsker?

Kontaktperson i NLF:
Adm. direktør Olav Slaatsveen
mobil: 90 17 43 08

Nestleder Tore Velten
mobil: 90 52 04 38