NLF har allerede i lengre tid fått flere henvendelser fra medlemmer. De forteller den samme historien, med enkelte lokale variasjoner: Samlastere og speditører setter inngåtte avtaler med transportører til side og dikterer nye betingelser. Aksepteres ikke disse, er det over og ut. - Dette kaller vi slett foretningsskikk og mangel på langsiktig tenking, sier NLFs administrerende direktør, Olav Slaatsveen.

NLF forstår at dramatiske endringer innen økonomien, kan nødvendiggjøre revurdering av avtaleforhold. Sånn vil det alltid være, sier Olav Slaatsveen. - For at det ikke skal være helt fritt og helt ute av kontroll har vi imidlertid en avtalelov i landet vårt. Når et forhold mellom oppdragsgiver og oppdragstaker er sikret gjennom en avtale, er dette noe begge parter må forholde seg til. En endring i det økonomiske klimaet gir ikke en automatisk adgang til å sette god forretningsskikk til side.

Dessverre ser det for tiden ut til at avtaler, i alle fall i enkelte avtaleforhold, er lite verdt. Det presenteres nye pris- og avtalebetingelser i løpende kontraktsforhold, uten at det en gang er forhandlet med avtalemotparten. Nye betingelser presenteres ikke som forhandlingsgrunnlag, men som absolutte, ”ferdigforhandlede” betingelser hvis avtaleforholdet skal fortsette.

- Dette er et rent press og prisdiktat, sier NLF-direktøren, som reagerer kraftig på denne måten å drive forretning på. Han mener også at det speiler et svært kortsiktig perspektiv hos oppdragsgiverne. – All erfaring viser at også denne krisen vil følges av bedre tider, med økende aktivitet og voksende behov for transport. Da blir det igjen stor etterspørsel etter de seriøse og ryddige transportørene, og et velregulert samarbeidsforhold vil stige i verdi, mener Slaatsveen. Han frykter at en lettvint holdning til inngåtte kontrakter, også lett vil speile en lemfeldig holdning til det regelverket lastebileierne skal etterleve, med hensyn til trafikksikkerhet. Og det er bekymringsfullt.

Med utvidet kabotasjeadgang, fra ytterligere 7 såkalte lavkostland fra 1. mai i år, er det grunn til å frykte ytterligere forverring av denne situasjonen, sier Olav Slaatsveen. I tillegg til fare for trafikksikkerheten som allerede nevnt, vil disse holdningene hos samlastere og speditører være en stor trussel for den norske lastebilnæringen, både på eiersiden og sjåførsiden.

Kontaktpersoner:

Adm. direktør Olav Slaatsveen
Mobil 90 17 43 08 eller tlf. 22 03 32 00