Etter at nye bestemmelser om lettere og færre pigger for tilhengere over 3,5 tonn trådte i kraft høsten 2008, har NLF fått mange meldinger om at dette ville føre til falsk trygghet og svekket trafikksikkerhet. Dette fortalte vi Direktoratet i brev av 22. mai 2009. Vi krevde der at lastebiler over 12 tonn totalvekt får de samme reglene som bussene. Det vil si at de lovlig kan bruke inntil 70 pigger mer enn den generelle bestemmelsen, og at det i tillegg skulle tillates bruk av kraftigere pigger. NLF finner det oppsiktsvekkende at innholdet i brevet fra Statens vegvesen ikke nevner trafikksikkerhet! Derimot mener de at ulike krav til piggdekk vil kunne virke konkurransevridende landene imellom.
Når begynte vi å la hensynet til den frie konkurranse gå foran hensynet til trafikksikkerhet? Les Vegdirektoratets brevher
I brevet vises det til at tekniske krav for pigging av dekk er et nordisk anliggende, og at man har et ønske om et felles nordisk vegnett med mest mulig harmonisert regelverk. Til det vil NLF si at ønsker kan være greit nok. Realiteter er noe annet. Og realiteten er at vegstandard og vegvedlikehold i Norge ligger langt etter våre naboland. Vanskelige værforhold og en krevende topografi skulle også tilsi at man faktisk må vurdere behovet for trafikksikkerhet på annen måte her enn mange andre steder.
NLF er klar over at piggslitasje på asfalten fører til svevestøv. Dette er særlig merkbart i de store byene, noe som har ført til regulering med piggavgift. De tunge bilene utstyres imidlertid med piggdekk kun når dette er påkrevet, og piggbruken på tungbil innebærer ikke noe problem i de store byene. Ute langs landeveien er svevestøv ikke noe stort miljø- eller helseproblem. Og i byene ville mye vært gjort hvis veiene hadde blitt vasket!
NLF frykter at vedtaket vil føre til flere utforkjøringer med vogntog i fjell- og kyst-Norge. Vi godtar ikke at hensynet til trafikksikkerhet settes til side på denne måten!
Når begynte vi å la hensynet til den frie konkurranse gå foran hensynet til trafikksikkerhet? Les Vegdirektoratets brevher
I brevet vises det til at tekniske krav for pigging av dekk er et nordisk anliggende, og at man har et ønske om et felles nordisk vegnett med mest mulig harmonisert regelverk. Til det vil NLF si at ønsker kan være greit nok. Realiteter er noe annet. Og realiteten er at vegstandard og vegvedlikehold i Norge ligger langt etter våre naboland. Vanskelige værforhold og en krevende topografi skulle også tilsi at man faktisk må vurdere behovet for trafikksikkerhet på annen måte her enn mange andre steder.
NLF er klar over at piggslitasje på asfalten fører til svevestøv. Dette er særlig merkbart i de store byene, noe som har ført til regulering med piggavgift. De tunge bilene utstyres imidlertid med piggdekk kun når dette er påkrevet, og piggbruken på tungbil innebærer ikke noe problem i de store byene. Ute langs landeveien er svevestøv ikke noe stort miljø- eller helseproblem. Og i byene ville mye vært gjort hvis veiene hadde blitt vasket!
NLF frykter at vedtaket vil føre til flere utforkjøringer med vogntog i fjell- og kyst-Norge. Vi godtar ikke at hensynet til trafikksikkerhet settes til side på denne måten!