Transnova opprettes for å fremme en mer miljøvennlig transport. Transnova er opprettet som et prøveprosjekt, med en egen budsjettstyrt bevilgning på 50 mill kroner. Det står også i mandatet at ”bevilgningen skal videreføres i minst tre år og vil deretter bli evaluert. Midlene til Transnova skal ikke brukes på infrastrukturprosjekter, men eksempelvis til å øke bruken av alternative drivstoff.”

Klimaforliket legger få føringer på Transnovas virkemidler, men en viktig premiss er at virkemidlene skal supplere eksisterende virkemiddelbruk. Transnova skal være åpne for nye ideer, og ut på høsten vil det komme informasjon om søknadsprosedyrer og om hva som skal til for at et prosjekt skal kunne søke midler fra Transnova.

I sin innledning om forventninger til Transnova, sa NLFs representant blant annet at vi forventer at søknadsprosedyrer og premissene for å kunne søke blir formet slik at også mindre organisasjoner og bedrifter kan ha håp om å nå fram med en søknad. Vi må aldri glemme at det er ute på veien at forurensingen skjer, og det er der ute den kan reduseres.