Utengen Transport AS har i mange år vært opptatt av kunnskap og kompetanse i lastebilnæringen. Tor Utengen, som dessverre gikk bort altfor tidlig, var aktiv i Norges lastebileier-Forbund, og satt i forbundsstyret. Her var han pådriver nummer 1 for opplæring og videreutdanning i næringen. Dermed et Utengens kjøp av Tungbilskolen helt og fullt i Tor Utengens ånd, og viser at dette firmaet fortsatt ser på kompetanseoppbygging i næringen som en forutsetning for at norske utøvere skal kunne hevde seg i transportmarkedet, i konkurranse med utenlandske utøvere som i stadig større grad konkurrerer med norske transportører på norske veier.

Terje Amlie har i det alt vesentligste av sin yrkesaktive karriere arbeidet med opplæring og kvalitetsoppbygging i norsk transportnæring. Han er utdannet faglærer i transportfag men har også bakgrunn fra lastebilnæringen. Samtidig har han holdt seg oppdatert i sjåføryrket ved å kjøre både vogntog og buss ved siden av utdannings- og kvalitetssikringsarbeidet.

Amlie ser nødvendigheten av kompetanseoppbygging i lastebilnæringen på samme måte som Utengen Transport, og er helt på linje med den nye eieren av Tungbilskolen AS når det gjelder utfordringene som bransjen står overfor. Han er overbevist om at bransjen selv må engasjere seg dypere i opplæringen. EUs sjåførdirektiv og de nye kravene til oppdaterende kurs – den såkalte 35-timeren – er noe som lastebilnæringen selv bør engasjere seg i. Kravene er der. Man kan like det eller ikke, men man kan ikke stikke hodet i sanden og tro at det vil være borte når man får sanden ut av øynene igjen. Med mulighetene det nye eierskapet gir for praktisk samarbeid ønsker vi å bli transportørenes førstevalg når det gjelder både rekruttering og etterutdanning av sjåfører, sier Terje Amlie.