Etter kjøre- og hviletidsreglene skal man senest hver 14. dag tilbringe 45 timer utenfor kjøretøyet under den såkalte regulære ukehvilen. Men sjåførene hevder de utelukkende bor i bilene gjennom hele arbeidsperioden, som varer i alt fra seks uker til over ett år.
– Ved enkelte parkeringsfasiliteter får sjåførene tilgang til dusj, vaskemaskin og kjøkken, men varslere oppgir at selve sovingen alltid foregår i førerhyttene, forteller NLF-direktør Geir A. Mo.
Posten Norge hevder sjåførene bor på hotell
Da NLF-Magasinet stilte spørsmål til Posten Norge rundt sjåførenes overnattingsrutiner, fikk man følgende svar fra Robert Lona, administrerende direktør i Bring Transportløsninger og daværende styreleder i Bring Trucking:
«Sjåførenes ukehvile skjer på hotell eller Posten Norge-konsernets overnattingsfasiliteter.»
Dette er altså helt motsatt av varslernes påstander, samtidig som Posten Norge har avvist forespørsler om å dokumentere forholdene ytterligere.
I sammenheng med undersøkelser rundt lønnsvilkår ved innenrikskjøring i Norge ble det etablert dialog med Bring Truckings administrasjon gjennom en falsk sjåføridentitet. Slik fikk man også stilt spørsmål rundt vilkårene ved arbeids- og hviletidene. Svarene man fikk ga liten rom for tvil:
«Du kan lage mat, vaske klær og dusje i våre fasiliteter, men det er sannsynlig at du må sove i bilen.»
Bring Truckings representant beskriver også hvor Brings fasiliteter befinner seg, og er tydelig på at 45-timers ukehvil avholdes ved disse lokasjonene, selv om sjåførene ikke gis tilgang til ekstern overnatting. All soving foregår i bilene. Dette gjelder ved Brings norske baser i Stokke og Oslo, men også Gøteborg, København og Zwijndrecht i Nederland.
Opererer bevisst utenfor lovverket
Representanten oppgir samtidig at de ser på mulige hotelløsninger i Tyskland, uten å spesifisere hvorfor det gjøres akkurat her, og ikke i resten av Europa. NLF-direktøren har imidlertid en sterk anelse.
– Tyskland er kanskje det landet som håndhever 45-timersregelen strengest, med hyppige kontroller og sanksjoner både mot sjåfører og transportører ved påviste brudd. At man etablerer hotelløsninger her, men ikke i land hvor bestemmelsene håndheves mindre strengt, viser nok en gang hvordan Bring Trucking bevisst opererer utenfor lovverket og tar kalkulerte risikoer.
NLF-Magasinet har besøkt flere av Bring Truckings fasiliteter i Norge og Sverige og dokumentert forholdene. Der bekreftes varslernes og Bring-representantens opplysninger: Sjåførene har tilgang på oppholdsrom med koke- og vaskemuligheter, samt toalett og dusj. Men all soving foregår i lastebilene.
Posten Norge har fått tilbud om tilsvar, men har så langt ikke ønsket å kommentere påstandene knyttet til brudd på kjøre- og hviletidsreglene.
Les også: Her innrømmer Bring Trucking lovbruddene