Kort tid etter at den nye rundkjøringen utenfor Color Lines brygge i Oslo var ferdig bygd, ble det fra NLF varslet om trafikkfarlige forhold. Det ble påpekt at dersom det ikke ble foretatt justeringer for løsningen forbi Filipstadveien, ville det trolig skje en dødsulykke i løpet av kort tid.  

Regionsjef, Guttorm Tysnes, var med Statens vegvesen på befaring kort tid etter varselet ble sendt, og prosjektleder, Magne Vikne i Statens vegvesen, så svært alvorlig på saken.  

– Dette er et farlig kryss som vi må se på, og situasjonen er rett og slett skummel, kommenterte Vikne, i en tidligere artikkel på Lastebil.no 

Tilbakesteg

Som en rask løsning på det svært trafikkfarlige krysset valgte SVV derfor å fjerne forkjørsretten for syklistene. Dette har ifølge Aftenposten fått nettet til å koke.  

Nyhetsstedet forteller at byrådet mener at Veivesenet har brukt feil fremgangsmåte og varsler reaksjoner. 

Oslos samferdselsbyråd, Sirin Stav (MDG), mener at Veivesenet har brukt feil fremgangsmåte. 

– Det å fjerne en slik forkjørsvei for syklistene over natten, er et stort tilbakesteg. Rød asfalt og forkjørsretten ble fjernet uten at kommunen ble involvert, sier byråden til Aftenposten. 

Hun er også kritisk til at Veivesenet reagerte så raskt etter henvendelse fra NLF. 
 
– Tenk om Veivesenet også hadde reagert like raskt da syklistene tok kontakt for å melde ifra om dårlige veiløsninger. Da ville sykkelveiene ha vært mye tryggere, sier Stav, til Aftenposten

NLF reagerer

Disse uttalelsene får NLF-direktør, Geir A. Mo til å reagere. 

– Her har et av våre medlemmer, sammen med vår regionssjef, Guttorm Tysnes, reagert svært raskt på en potensiell livsfarlig trafikksikkerhetsbrist, og Statens vegvesen handlet heldigvis med det samme. Da er det rett og slett skremmende at sentrale politikere ikke skjønner hvor alvorlig denne situasjonen kunne blitt, dersom ikke noe ble gjort umiddelbart. Byråden burde være glad for at livsfarlige forhold blir tatt tak i og forbedret, og invitert lastebilnæringen til mer samarbeid før man bestemmer seg for å bygge farlig vei, sier Mo.  

Han understreker at dette var et viktig tiltak for å unngå tap av flere myke trafikanter. 

– Vi har ikke flere å miste, og det trodde jeg våre politikere også var enige i og ville forstå, sier Mo. 

Må gjøre plass til begge

Han understreker videre at sykler og lastebiler begge har en naturlig plass i trafikken.  

– Vi må sørge for best mulig fremkommelighet for begge. Vi støtter syklistene i bedre sykkelveier og gjerne også separate sykkelveier utenom veinettet. Vi minner også om at lastebilen er i byen fordi byen og innbyggerne har behov for varer. Uten lastebilen stopper byutvikling, næringsliv og utbygging av infrastruktur som for eksempel sykkelveier. Denne saken viser behovet for å ha med vår næring i planlegging av infrastrukturprosjekter fra tidlig stadium sier Mo.  

Han bekrefter at NLF har et godt samarbeid med Syklistforeningen og ser frem til videre dialog om fremtidige infrastrukturprosjekter og hvordan vi kan få til en by med plass til både syklister og varetransport. 

Sikkerhet først

Øystein Tandberg er seksjonsleder i Statens vegvesen, kommenterer overfor Aftenposten at endringene som er foretatt, ikke er dokumentert at det vil gjøre det verre for syklister. 

– Løsningen nå, uten forkjørsregulering, er bedre enn den gamle løsningen uten forkjørsregulering. At vi ivaretar syklistenes sikkerhet, kan neppe sies å gjøre det verre, sier Tandberg, til Aftenposten.