Påska er over for i år og mange av oss venter nå på våren. Noen er kanskje allerede sommer klar. Tippeligaen og seriekampene er i gang og minner dere på at NLF Trøndelag har 4 faste plasser som kan brukes av dere medlemmer. Inn å meld dere på. Link ligger under for neste kampene
Årsmøtene er i gang for de fleste regioner og vi gjennomførte årsmøtet i vår region på lørdag. Arne Kleivdal stilte bilen sin for disposisjon for Knut Gravråk. Han fikk kjørt fra flyplassen og inn til hotellet. Som vi vet Knut satte veldig stor pris på
Årsmøtet ble avholdt lørdag 6 april og vi fikk avsluttet dagen med sang fra Petter Wavold.
Petter Wavold
Sindre Svenheim fra IF spanderte 50 års kake
Årsmøte bli avhold på Scandic Nedre Elvhavn. Det var en stor flott gjeng som møtte.
Til middagen økte dette da flere ledsagere kom til middagen. Ledsagerne var ferdige med handelen og det var da greit med litt god mat etter en slitsom dag.
Årsmøtet ble greit gjennomført og det var ingen store saker i år. Alle som var på valg stilte seg til disposisjon enda en periode og de ble valgt ved applaudering.
Det er plass til enda flere ved årsmøte 2025.
Årsmøte gikk greit med ingen store kommentarer. Vi fikk også tid til å diskutere noen caser.
Ny Administrerende direktør Knut Gravråk hadde satt av tiden til å besøke sine Trønderske aner.
Knut Gravråk
Årsaken til at han valgte jobben kom godt frem og det er ikke tvil om at vi har nå en direktør som ønsker seg ansatte og bileiere skal ha gode forhold på jobben. Det skal være like konkurranse vilkår og det skal være trygt på jobb.
VI fikk alle med historien om kjøleskapet som skulle bæres opp i 4 etasje og hvor lite dette kostet.
Pål Eiden Varaordfører
Pål Eidem som leder for samferdsel i fylket fikk også informert oss om hva fylket arbeider med. Det har ikke vært enkelt å ta over når de ikke har flertall. Noe han har ambisjon om å få endret.
6400 km fylkes vei og 780 riksveier sier noe om hvor stort ansvar fylket har for de veiene vi kjører på i Trøndelag- Og da holder det ikke når NTP blir lagt frem at fylkesveiene kun får 15 % av midlene. Dette er forståelig og ikke noe godt nytt for vår bransje.
Investeringsrammen for 2024-2024 for de største prosjektene er.
Nye driftskontrakter Gauldal / Oppdal og Ytre Namdalen er noe fylket håper skal forbedre situasjonen på fylkesveiene. De håper dette er type kontrakter som vil komme på flere steder. Målet er å kunne få utført mer timer på arbeidsmengde og ikke ha så mye rundsummer på arbeid. Dermed mer for pengene som brukes,
Lars Bjørgård tok seg tid til å besøke oss og komme med oppdatert info om prosjektene og organiseringen av nye veier.
Situasjons bilde for nye veier er fulle ordre bøker og flere prosjekter på vei inn. Det kommer ikke mer penger, som dessverre gjør vegbyggingen mer utfordrende. Mer går også til drift, som gjør ny byggingen går ned.
Men Lars kan fortelle oss det er viktig det er flere prosjekter, enn de har penger til. Dette gjør at de skjerper seg og de prioriterer. Som igjen gir mer vei for de pengene de har. Han drar oss også gjennom pendelen i vegbyggingen som gjerne har en 20 års syklus. Og nå var han i en slik alder at han igjen begynte på veier han har bygd tidligere.
Ilustrasjon
Vedrørende Ranheim Sveberg vil det være ferdig stillelse 1 juli 2027. Men de har en ambisjon om å kunne åpne siste del av 2026.
Sindre Svenheim IF tar oss gjennom hva vi gjør når skaden har skjedd
Sindre Svenheim fra IF tar oss gjennom hva vi gjør når skaden har skjedd. Han kan også fortelle oss at det jobbes med å automatisere dette mer. De har ønsker å nærme seg løsninger som finnes på privat bil markedet i dag.
Sindre bruker forteller oss om ansvar og jusen ved skade. Tror kanskje det var noen uklarheter som ble avklart under årsmøtet. Han kunne vel også avklare grunnlaget for skadebot " hjå det trygdelaget som vogna er trygda i " som fortsatt er skrevet på nynorsk. Sindre oversatte godt over til bokmål slik at de fleste av oss forstod hva det betydde " fra forsikringsselskapet kjøretøyet er forsikret i "
Objektive ansvaret som gjelder transportmiddelet er ikke alltid lett å forstå men Sindre forklarte dette veldig bra.
Årets årsmøte ble vellykket gjennomført og styret i NLF Trøndelag ønsker alle et fortsatt godt år og at kanskje enda flere blir med neste år.
I forbindelse med årsmøtet fikk vi utdelt flere utmerkelser.
Jomar Skånøy 40 år
Kai Helge Robertsen 50 År
Gunni K Amundal 50 År
Atle Vaadan 50 år , Ikke på årsmøtet men fikk den utdelt rett etter
Kai Helge Robertsen
Gunni K Amundal
Atle Vaadan
Nytt opptak med 15 nye Sjåfører startet 2 april
Startet nytt AMO kurs for 15 nye sjåfører 2 april. Det var 1 kurset til Stjørdal Meråker trafikkskole.
Flere NLF medlemmer har allerede vært involvert. AMO kursene er en viktig part i vårt rekrutterings arbeids inn til bransjen.
Det vil bli 3 kurs i Trondheim i år og 2 på Stjørdal. Dette har da potensiale på 75 nye sjåfører inn i bransjen.
3 april besøkte vi Halsan barneskole på levanger og 160 elever i fra 1 - 6 klasse vet nå hva blindsone er. Og de skjønner de skal stoppe...
3 april besøkte vi Halsan barneskole på levanger og 160 elever i fra 1 - 6 klasse vet nå hva blindsone er. Og de skjønner de skal stoppe se og vinke
Fantastisk dag på Halsan Barneskole på Levanger. Våren er kommet og sola skinte godt. Men temperaturen fortalte oss at vinteren ikke var ferdig.
Ved så mage barn fikk vi 4 bedrifter til å stille lastebiler til bruk. Stor takk til bedriftene og de som var med.
Tine ved Elisbeth Medalen
Gule Biler ved Øyvind Lilleby
Stjørdal Meråker trafikk skole - Erlend Norboe
Leiv Sand ved Trond Overvik
FTU samlet for gjennomgang 4 april 2024
Viktig samling for NLF og andre organisasjoner,
Denne gangen fokuserte NLF seg om by logistikk og utfordringene for sikkerhet i byene. Varslet parter og politikere om at vi starter en jobb for Trondheim Det har skjedd ulykker og vil fortsatt skje ulykker i byen og det kan vi ikke akseptere. Men da må det legges til rette for lastebiler i byen. Vi ønsker tilgang til kollektivfeltet i Trondheim by. Innenfor elvegrensen
Raste og døgnhvile plasser fortsatt fokus på fylket og utfordrer dem med å få tak i penger via NTP
Guttorm Tysnes regionsjef Innlandet tok sin 2 tur til Trøndelag denne uken for å innføre arbeidet for 5 nye kollega hjelpere...
Guttorm Tysnes regionsjef Innlandet tok sin 2 tur til Trøndelag denne uken for å innføre arbeidet for 5 nye kollega hjelpere
Kollegahjelpen
En flott dag på Sveberg med 5 motivere personer som mest sannsynlig sier alle ja. Vi må ta et lite forbehold da dette er frivillig
Kollega hjelpen er en av mange viktige oppgaver NLF jobber med.
Nye kollegahjelpere som var på samling var Øyvind Lilleby, Børge Iversen, Mirielle Renate Myrvang, Elisabeth Medalen og Malin Blekkan
Statens vegvesen (SVV) lanserte torsdag ettermiddag en ny funksjonalitet for bedre visning av aksellastrestriksjoner i Vegvesen Trafikk Web.
Statens vegvesen (SVV) lanserte torsdag ettermiddag en ny funksjonalitet for bedre visning av aksellastrestriksjoner i Vegvesen Trafikk Web.
Dette vises ved å markere aksellastrestriksjoner med et nytt symbol på et eget kart der kun aksellastrestriksjoner er synlige. Foreløpig er ikke endringen så stor, men på sikt er målet at det skal bli mye enklere å identifisere informasjonen for tungbilsjåfører, samtidig som det blir lettere for alle andre å skille mellom stengte veier og veier med aksellastrestriksjoner.
For å få oversikten så god som mulig understreker SVV at de er avhengige av at veieiere (kommunale, fylkeskommunale og riksveiene) selv melder inn aksellastrestriksjoner slik at det blir mulig å legge inn riktig informasjon.
Nå har flere fått på plass nye fellesskapsløyver, og det er svært viktig å være klar over at de gamle ganske umiddelbart blir u...
Nå har flere fått på plass nye fellesskapsløyver, og det er svært viktig å være klar over at de gamle ganske umiddelbart blir ugyldige og må returneres til SVV kort tid etter at de nye er mottatt. Hvis du har mottatt fellesskapsløyvene og de ikke er med under kontroll, kan det ilegges bøter.
NLF har flere ganger minnet alle om at fra og med 1. januar 2025 vil «røde løyver» være historie og at det kun er fellesskapsløyvene som vil være gyldige.
Det som kanskje ikke har kommet tydelig nok frem, er at de «røde løyvene» kun er gyldige frem til du mottar fellesskapsløyvene. Sånn sett betraktes 1. januar 2025 kun som en siste frist og betyr ikke at de gamle er gyldige frem til denne datoen dersom du har mottatt nye fellesskapsløyver.
Det er dessverre flere som har blitt bøtelagt fordi de ikke har vært klar over dette. Flere har trodd at gamle løyver har vært gyldige frem til 31. desember 2024 selv om nye har blitt mottatt og har derfor ikke hatt med seg de nye fellesskapsløyvene i bilen under kontroll.
I brevet fra SVV som følger med de nye fellesskapsløyvene, angis datoen for når de gamle løyvene skal returneres. Det er derfor viktig å merke seg denne returdatoen.
Med andre ord betyr det at så snart du har mottatt fellesskapsløyvene, må diss byttes ut med de gamle og tas med i bilen.
Dersom du ennå ikke har søkt om fellesskapsløyve begynner det å haste.
MAN skal produsere en førserie på 200 hydrogenlastebiler i 2025. Hundre av disse skal leveres til Norge som dermed blir det viktigst...
MAN skal produsere en førserie på 200 hydrogenlastebiler i 2025. Hundre av disse skal leveres til Norge som dermed blir det viktigste satsingslandet for MAN. – Dette er en verdensnyhet og en milepæl for arbeidet med å kutte utslipp i transportsektoren, mener Jan Carsten Gjerløw, leder av H2Truck-prosjektet.
I prosjektet deltar sentrale aktører i hele verdikjeden innen produksjon og bruk av grønt hydrogen, med et mål om å få de 100 første hydrogendrevne lastebilene på norske veier innen neste år, skriver selskapet i en pressemelding.
MAN er en av verdens største lastebilprodusenter. Når selskapet nå skal produsere en førserie på totalt 200 hydrogenlastebiler innebærer det en milepæl i satsingen på hydrogen til tungtransport i global målestokk. Norge er det første landet som får tilgang til lastebilene.
– Vi gleder oss veldig til å kunne tilby denne nullutslippsløsningen til interesserte kunder, sier Steinar R. Berg og Magne Skjerven, begge med ansvar for salg til storkunder hos MAN Truck & Bus Norge.
– MANs mål med å tilby hydrogenlastebilene er å tilby en alternativ nullutslippsteknologi i segmenter som er utfordrende å elektrifisere, sier Johnny Martinsen, produktsjef last i MAN Truck & Bus Norge.
Han trekker frem at høy nyttelast, god rekkevidde og rask fylletid som store fordeler.
– Vi skal levere en førserie hydrogendrevne trekkvogner i 6x2 og 6x4 utgave som er godt egent for norske forhold med en rekkevidde fra 450 til 500 km og som kan tankes i løpet av 10-12 minutter, sier Martinsen.
Det betyr ikke at MAN skal konsentrere seg mindre om elektriske drivlinjer.
– Elektrisk drivlinje har betydelige fordeler i forhold til andre drivkonsepter når det gjelder drifts- og energikostnader, spesielt innenfor lokal godstransport. Vår nye hydrogendrevne hTGX gjør at vi nå også kan tilby en alternativ og komplementær nullutslippsløsning til vår nye generasjon elektriske kjøretøy. Den vil passe godt til segmenter som er mer utfordrende å elektrifisere slik som langtransport og anleggssegmentet, sier Martinsen.
Som et helt og holdent MAN-produkt er MAN hTGX basert på den velprøvde TG-serien og bruker nyskapende og original MAN teknologi fra motorfabrikken i Nürnberg.
– Denne kombinasjonen garanterer høy ytelse, høy kvalitet og enkelt / rutinemessig vedlikehold. Vi har registrert stor interesse for hydrogenforbrenningsteknologien innenfor segmentene langtransport og anlegg fra norske aktører, og det er én av grunnene til at nettopp Norge er valgt som første land, forklarer Martinsen.
Serieproduksjon av lastebilen kan starte allerede i andre halvår 2026.
Disse første 100 lastebilene legger dermed grunnlaget for en rask oppskalering.
En forutsetning for at hydrogenlastebilene kan rulle på norske veier er at det bygges fyllestasjoner. For å sikre en koordinert utrulling har MAN jobbet tett sammen med det norske selskapet Vireon, som skal bygge et nettverk av fyllestasjoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
– Det blir ingen hydrogenlastebiler uten fylleinfrastruktur, og vårt samarbeid med Vireon er derfor avgjørende for at nettopp Norge prioriteres så tungt, forteller Martinsen.
Vireon har så langt fått tilsagn om støtte fra Enova til fire stasjoner i Norge.
– Vi er klare til å bygge hydrogenstasjoner for lastebiler i Norge og har jobbet tett sammen med MAN og H2 Truck for å få de første 100 hydrogenlastebilene på veien allerede i 2025, sier Per Øyvind Voie, daglig leder i Vireon.
De første stasjonene vil gjøre det mulig å bruke hydrogen i noen utvalgte korridorer. På sikt skal det etableres et nettverk av stasjoner som gjør at hydrogenlastebiler kan brukes i hele landet. Voie påpeker at myndighetene må bidra så takten i omstillingen kan øke.
Hydrogen som drivstoff har alle egenskapene som skal til for å erstatte diesel fullstendig i tungtransporten – og når MAN nå går i gang med sin førserieproduksjon kan det skje raskt.
H2Truck-prosjektet er et samarbeid mellom lastebilbrukere, leverandører av hydrogen og lastebilprodusentene. Prosjektet skal øke kunnskapen i hele verdikjeden og bidra til å redusere barrierer og risikoen for den enkelte aktør. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw har samarbeidet med MAN i lang tid for å få til denne satsingen, og er svært fornøyd med at dette nå har lykkes og at Norge får tilgang til lastebilene først.