
Det må stenges for å skifte ut stikkrenne under veien cirka 4 km sør for Motrøkrysset.
Straks høstferie for mange og Elgjakta er i full gang for andre. Mange var på Lillestrøm forrige uke og ble oppdatert på utstyr og nyheter. Vinteren viser seg snart frem og meteorologene melder om den første snøen.
De fleste kommuner og fylket vårt har nå det klart om hvilket styre det blir. Blir spennende å se de som nå tar over står for det som er sagt. Og vi skal følge ekstra med de som har lover å bedre rammene for FV i Trøndelag.
Listeprisene er på veg opp på dieselen det er viktig vi følger med.
NLF har krevd avgiftskutt
Det er fortsatt ledige plasser til Røros
Det må stenges for å skifte ut stikkrenne under veien cirka 4 km sør for Motrøkrysset.
I tillegg til utskifting av stikkrenne, skal veiskråninger slakes ut.
Utførende entreprenør for arbeidene er Brødrene Harsjøen AS. Stengingen blir fra og med klokken 06:00 fredag 6. oktober og gjenåpning blir klokken 18:00 søndag 8. oktober. Om arbeidene blir ferdig tidligere enn planlagt, så åpnes veien så raskt som mulig.
Arbeidet med å etablere midlertidig vei for personbiltrafikken starter torsdag 5. oktober. Det blir nedsatt fart og noe redusert fremkommelighet mens rv. 3 er stengt. Trafikken for den midlertidige omkjøringsveien reguleres via trafikklys.
Lastebiler og modulvogntog vil bli henvist til E6, med skiltet omkjøring ved Ulsberg, Tynset, Rena, Elverum og Kolomoen. Blålysetatene vil ha mulighet til passere mens arbeidene foregår.
Det oppfordres til å følge med på
www.vegvesen.no/trafikk eller appen
Vegvesen Trafikk for oppdatert informasjon.
Det oppfordres til at alle trafikanter er oppmerksom på arbeidene som skal gjøres, følger skilting og ikke minst avpasser farten og tar hensyn til de som arbeider.
Statens vegvesen beklager ulempene, men dette er viktige og nødvendige arbeider som må gjøres.
19 personer døde i septembertrafikken. Ikke siden 2013 har det vært like mange drepte i den første høstmåneden.Totalt er 100 omkommet i t...
19 personer døde i septembertrafikken. Ikke siden 2013 har det vært like mange drepte i den første høstmåneden.Totalt er 100 omkommet i trafikken så langt i år, 11 flere enn på samme tid i fjor. Trøndelag med de høyeste tallet siden 2016
|
Nye elevene på nytt AMO kurs nummer 49
Stein Erik Kjønes til Wright Trafikk skole er nå klar for gruppe nummer 49. Elevene / de nye sjåførene skal bli godt kjent de neste 6 månedene. Og da i fra våren 2024 er det da 15 nye sjåfører på vegene i Trøndelag. Men før denne gruppen er ferdig. Vil si i løpet av vinteren vil det komme 45 nye sjåfører. Vi ønsker dem lykke til og velkommen inn i bransjen.
Stein Erik Kjønes har vært lærer i over 20 år. Og var med på oppstarten med AMO Kurs i 2011.
Fra og med 1. januar 2025 vil de «røde løyver» være historie og det er kun fellesskapsløyvene som vil være gyldige. Det ka...
Fra og med 1. januar 2025 vil de «røde løyver» være historie og det er kun fellesskapsløyvene som vil være gyldige. Det kan lønne seg å søke om fellesskapsløyve allerede nå hos Statens vegvesen for å unngå kø.
Vi minner om at nasjonale gods- og turvognløyver (hvite med rød kant) er gyldige fram til 01.01.2025. Etter dette må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve. Fellesskapsløyver er i fargen blå, og kan benyttes i både nasjonal og internasjonal transport.
De «røde løyvene» har vært en overgangsordning, og har siden 2008 bare vært gyldige i Norge. Flere vil derfor allerede ha fellesskapsløyver i tillegg.
For de som ikke har startet prosessen med å fornye disse, er det klare rådet fra NLF å ikke vente lenger. På den måten vil du kunne unngår å måtte stå i kø. Datoen som er satt er endelig. Dersom du blir stanset for manglede fellesskapsløyve etter denne datoen, vil du bli stående til dette er ordnet.
Du kan søke om fellesskapsløyve allerede nå hos Statens vegvesen
Regjeringen foreslår å øke det totale budsjettet til vei, men den lave økningen i riksveiinvesteringer spises opp av prisveksten. Det er...
Regjeringen foreslår å øke det totale budsjettet til vei, men den lave økningen i riksveiinvesteringer spises opp av prisveksten. Det er heller ingen store pengeoverføringer til de veiprosjektene regjeringen har sagt de skal starte opp, men kun lovnader om planlegging av oppstart. Med andre ord, ingen nye spadetak i 2024.
Statsbudsjettet for 2024 ble lagt frem fredag morgen. Når gjelder samferdsel, har flere budsjettlekkasjer allerede kommet ut, men i kommende statsbudsjett bekreftes det at det foreslås oppstart for de tre store veiprosjektene E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2, E134 Røldal–Seljestad og E6 Megården – Sommerseth.
Den totale potten til veiformål øker med litt over tre milliarder kroner, fra 39,7 til 43 milliarder kroner. Dette er en økning på 8,27 prosent, og med den forventede prisveksten på 3,8 prosent innebærer dette en reell økning ut over prisvekstjusteringer.
Mye av denne økningen går til blant annet økning av driftsmidler til Statens vegvesen og drift og vedlikehold av riksveier. Selv om den totale potten til vei øker er det lite trolig at det blir noen nye spadetak på prosjektene regjeringen lovet penger til før valget, og økningen i midler til investering av nye riksveiprosjekter er lavere enn prisveksten som gjør at det reelt sett blir mindre penger til riksveiinvesteringer neste år.
– Etter fjorårets stans av prosjekter viser regjeringen nå at de er på riktig kurs med økning i veibudsjettet. Det er en god start, men jeg forventer større ambisjoner og at regjeringen også selv er mer utålmodige når det kommer til å sikre trygge veier i hele landet. Regjeringen la stor prestisje i disse prosjektene før valget og da nytter det ikke å dytte gryteklare prosjekter ut i tid. De må starte nå, sier, Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
E134 Oslofjordforbindelsen har en prognose for sluttkostnad på om lag syv milliarder kroner. Prosjektet skal finansieres delvis med bompenger.
– For at prosjektet skal starte opp, må Stortinget gi sin tilslutning til opplegget for delvis bompengefinansiering og kostnadsramme, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
NLF har i lang tid lagt press på myndighetene for å få sparket i gang utbedringen av Oslofjordforbindelsen. Forbundet uttrykket glede for at nytt tunnelløp skal bygges da saken ble kjent, men understreket samtidig viktigheten av også å få i gang andre del av Oslofjordforbindelsen, E134 Dagslett-E18.
Artikkelen fortsetter under bildet.
PÅ FØRSTE PLASS: Oslofjordforbindelsen står øverst på listen til Statens vegvesen over prioriterte prosjekter.
Regjeringen ønsker også å sette av midler til oppstart av prosjektet E6 Megården-Sommerset.
For å få til oppstart, har regjeringen valgt å dele prosjektet i to delprosjekt. Det gjør at en nå kan begynne på utbyggingen av ny E6 fra Megården til Sommerset. Seks av de tolv tunnelene på mer enn 500 meter mellom Megården og Mørsvikbotn skal erstattes av nye tunneler.
Kostnadene for første byggetrinn er anslått til om lag 4,2 milliarder kroner.
Det gjennomføres nå ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet, og kostnadsanslaget kan bli endret etter denne kvalitetssikringen. Dersom prosjektet får oppstart i 2024, vil det kunne åpnes i 2029 eller 2030. Regjeringen vil komme tilbake til utviklingen av resterende strekning i ny Nasjonal transportplan, som skal legges fram våren 2024.
Regjeringen signaliserer også oppstart av E134 Røldal – Seljestad, som er en av hovedfartsårene mellom øst og vest i Norge. Veien over Haukelifjellet, fra Vågsli i Telemark til Seljestad i Vestland har i dag lav standard.
E134 Røldal – Seljestad er prioritert i NTP 2022-2033, og har en prognose for sluttkostnad på om lag 4 milliarder kroner. Veien vil delvis bli finansiert med bompenger.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Røldalstunnelen, E134. Foto: Vegtilsynet
Etter at disse tre budsjettlekkasjene ble kjent, har Mentzoni tidligere gitt uttrykk for at han setter pris på handlekraft og at regjeringen har vist forståelse for hvor viktig infrastruktur er for verdiskapning i hele Norge.
Videre ytret han også ønske om at de to siste prosjektene på prioriteringslisten til SVV (E16 Arna – Stanghelle og E39 Ådland – Svegatjørn) også blir iverksatt.
Nå ønsker regjeringen å prioritere midler til å videreføre forberedende arbeid på fellesprosjektet Vossebanen og E16 Arna–Stanghelle. Prosjektet omfatter ny vei og ny bane mellom Arna i Bergen kommune og Stanghelle i Vaksdal kommune. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR.
I den siste kostnadsvurderingen er det lagt til en grunn en samlet kostnad på over 30 milliarder kroner. Veidelen forutsetter delvis bompengefinansiering.
Statens vegvesen har ikke startet på arbeidet med bompengeproposisjonen.
Regjeringen vil vurdere videre framdrift for felleprosjektet i arbeidet med ny Nasjonal transportplan, som blir lagt fram våren 2024, melder Samferdselsdepartementet.
– Jeg vil gjerne gi litt skryt til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som sikrer en økning i veibudsjettet og starter planlegging av flere viktige prosjekter. Men dette er kun oppstartsplanlegging, og det hviler nå på hans skuldre å få sin gode venn og finansminister Vedum med på å finansiere prosjektene så det faktisk blir noe av og ikke bare tomme valgløfter. Det vil straffe seg ved neste valg, kommenterer Mentzoni.
I tillegg til prosjektene, gir budsjettet rom for en satsing på 100 millioner kroner til utvikling og forvaltning av IT-systemer. Med dette skal det satses på fremtidens digitale vei som innebærer at den fysiske infrastrukturen blir integrert med den digitale infrastrukturen. Den nasjonale veidatabanken skal på den måten være navet i det framtidige digitale veinettet og det skal og arbeides videre med en dataplattform som vil gi bedre innsikt, analyser og styringsinformasjon.
Transport og Logistikk på Lillestrøm er over for denne gang. Mandag pakkes det siste av messen ned etter tre hektiske dage...
Transport og Logistikk på Lillestrøm er over for denne gang. Mandag pakkes det siste av messen ned etter tre hektiske dager med konferanse, miniseminarer og mye annen aktivitet.
– Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er svært glade for at vi for andre gang har hatt med oss NHO og Norsk Industri med på laget for å arrangere denne messen. Vi takker alle våre samarbeidspartnere, talere og alle tillitsvalgte som har stått på stand sammen med oss, sier markedsdirektør, Kjell Olafsrud.
Han er godt fornøyd med messen og understreker at de tilbakemeldingene NLF har fått fra utstillerne er at de har vært godt besøkt av de rette besøkende som kom innom. Flere har også uttalt at de har mange «prospects» å jobbe med etter messen, noe som er veldig bra.
Totalt ble det registrert 14.027 besøkende totalt og på lørdag var det 5114 besøkende.
NLF la opp til mange miniseminarer, som også ble streamet live på både Lastebil.no og på Facebook.
– Det ble derfor lagt veldig godt til rette for de som ikke hadde mulighet til å komme fysisk på messen. Det betyr at ca. 37.000 følgere hadde mulighet til å få med seg gode fagseminarer gjennom alle messedagene, forteller Olafsrud.
Messen var også finalestopp for rekrutteringsturnéen, Følg drømmen - ikke strømmen, og også her meldes det om stor aktivitet på standen av nysgjerrige ungdommer.
– Dette ble en fin avslutning på turnéen. Jevnt over har det vært bra trykk på de aktivitetene vi har hatt på stand. Det virker som det er stor interesse for å kjøre i simulator, stroppekonkurransen og legge på kjetting. Det har vært stas å være her og bli kjent med alle folkene som svinger innom, sier Alexander Rognstad Granli, som er opplæringskonsulent i OLT.
NLF kollegahjelpen hadde stand både utendørs og innendørs. Ute ble det stekt vafler og det ble et populært stopp for mange.
– De tilbakemeldingene vi har fått fra de som bemannet Kollegahjelpstanden har vært at det var mange besøkende og gode samtaler og et bra sted for å få rekruttert nye kollegahjelpere, forteller Olafsrud.
Rekrutteringsturnéen «Følg drømmen - ikke strømmen» er avsluttet etter fire uker på veien. I år var det stor konkurranse hvor e...
Rekrutteringsturnéen «Følg drømmen - ikke strømmen» er avsluttet etter fire uker på veien. I år var det stor konkurranse hvor en av deltakerne kunne vinne et førerkort klasse B. Maria fra Rognan takk det lengste strået!
Én buss og to lastebiler har turnert landet rundt og besøkt en rekke videregående skoler for å vise frem alt det flotte transportnæringen har å by på for ungdommen. Totalt har det vært 40 stopp fra nord til sør og fra øst til vest før det hele endte på transportmessen på Lillestrøm den 30. september.
Kravet for å bli med i konkurransen var å dele et innlegg fra et av arrangementene merket med #Følgdrømmen2023. Spredning, likes og seer tall ble ikke tatt høyde for når vinner av konkurransen skulle kåres.
Mange bilder og filmsnutter ble delt, men det var likevel en person som stakk seg ut fra de andre.
– Innholdet tiltalte oss veldig og noe av grunnen til at det ble nettopp Maria, var fordi hun spredte positivitet rundt yrket og hele veien fikk med seg mange bra elementer fra arrangementet i Fauske, forteller Øyvind Årbogen, seniorrådgiver hos Norges Trafikkskoleforbund.
Artikkelen forsetter under bildet.
OVERREKKELSE: Det var NLFs rådgiver, Frank Lauritz Jensen, som overrakte premien til Maria. Foto: Privat
Maria fikk med i innslaget sitt at det var underholdende å være med på følg drømmen, både med musikk, mat, lastebiler og busser. I tillegg gjennomførte hun alt med veldig godt humør.
– Spesielt likte vi at hun laget et intervju med to bussjåfører, noe som trakk innslaget opp til punktet hvor det ble kåret til vinner av ett førerkort klasse B. I intervjuet klarer hun også å snu det at sjåførene sier at det kan være litt lange dager til noe positivt, og det er godt jobbet, mener Årbogen.
Følg drømmen-turnéen er et samarbeid mellom Sotin (Samarbeidsforum for opplæringsvirksomheter innen Transport og Logistikkfagene i Norge), Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og NHO Transport. Norges Trafikkskoleforbund var med som sponsor og er de som betaler for sertifikatet.
Foruten Årbogen, hadde han med seg Magne Johansen fra Sotin og Christopher Sternefalk fra NLF i juryen.
– Det var rørende å se hvor glad Maria ble for premien og nå kommer vi til å ta kontakt med den trafikkskolen som er medlem hos oss, og så betaler vi for kjøretimene hennes når hun er klar, forteller Årbogen.
Maria må nok vente litt med å kjør opp, men hun er veldig glad for å ha vunnet.
– Det betyr veldig mye. Jeg hadde konfirmasjon for noen måneder siden, og hadde tenkt å bruke pengene på førerkort. Nå slipper jeg det, sier Maria i en sak på NRK Nordland.
Hun fortsetter å skryte av kampanjen.
– Vi dro med klassen vår og vi lærte om alt fra å være bussjåfør til å legge på kjetting, men at jeg skulle vinne førerkort hadde jeg ikke trodd. Jeg tror ikke det har gått skikkelig opp for meg ennå, sier Maria.
Det var NLFs rådgiver, Frank Lauritz Jensen, som overrakte premien.
Det høye antallet drepte i trafikken ser ut til å fortsette også etter sommeren. Det er fortsatt barn og unge under 25 år som står for de...
Det høye antallet drepte i trafikken ser ut til å fortsette også etter sommeren. Det er fortsatt barn og unge under 25 år som står for den største økningen.
I september har 19 mennesker mistet livet i trafikken og blir med dette den verste ulykkesmåneden så langt i år. Totalt har 100 personer omkommet i trafikken, det er elleve flere enn i fjor på samme tid.
– Det berører oss ekstra sterkt når vi i september mister tre unge mennesker i en og samme ulykke, samt en ung gutt på sykkel. Disse ulykkene må vi for all del unngå. Vi har hatt nok av tomme skolepulter og kolleger som savner arbeidskameratene sine i år. For at alle skal komme trygt frem vil det koste i innsats både fra samfunnet og fra hver enkelt av oss. Det kan bety lavere fartsgrenser på spesielt utsatte strekninger, og at vi trafikanter overholder regler og er oppmerksomme i trafikken, sier fagsjef i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, i en pressemelding.
Fjoråret ble betegnet som et «kriseår» for trafikksikkerheten. I år har det gått fra vondt til verre.
– Norge har i flere år på rad blitt kåret til Europas mest trafikksikre land, og vi har hatt en betydelig nedgang i trafikkdrepte over tid. Vi kan ikke gi oss med det, og det er satt noen klare mål for å redusere antall omkomne ytterligere. Nå er vi bokstavelig talt på kollisjonskurs, og myndighetene må ty til flere grep for å snu trenden. Lavere fartsgrenser, økte midler til kontrollvirksomhet samt større innsats på forebyggende arbeid i tidlig alder er forslag til tiltak som bør prioriteres, sier Johansen.
Så langt i år har henholdsvis 13 og 15 personer omkommet i Vestland og Innlandet. Seks personer mistet livet i Vestland, bare i september. De to fylkene har størst økning i antall drepte sammenlignet med fjoråret.
– Alvorlige trafikkulykker forekommer over hele landet, og det kan ramme så å si hvem som helst. Derfor må vi som befinner oss i trafikken, hele tiden tenke sikkerhet når vi er ute på veien. Det innebærer at vi holder en forsvarlig fart etter forholdene, kjører rusfritt og bruker påbudt sikkerhetsutstyr. Også må vi la mobiltelefoner og andre oppmerksomhetstyver enten være dempet, avslått eller godt gjemt i hanskerommet, oppfordrer Johansen.
Litra AS lanserte de nye elektriske lastebilene på Transportmessen. Det er verdens to første lastebiler med en batterikapasitet på 1000 k...
Litra AS lanserte de nye elektriske lastebilene på Transportmessen. Det er verdens to første lastebiler med en batterikapasitet på 1000 kWh. Se video av lanseringen her.
Siden juni har listeprisen på diesel steget med nesten 30 prosent. For mange transportbedrifter utgjør drivstoff rundt 40-50 prosent av d...
Siden juni har listeprisen på diesel steget med nesten 30 prosent. For mange transportbedrifter utgjør drivstoff rundt 40-50 prosent av driftskostnadene. Med en så stor prisøkning på en driftsutgift blir bedriftene presset mer enn de kan tåle.
I et nytt brev til finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, understreker NLF viktigheten av midlertidig reduksjon eller fjerning av veibruksavgiften.
Denne økte dieselprisen kommer i tillegg til en allerede vedvarende høy prisvekst i samfunnet. Flere avgifter øker, som CO2-avgiften og den nylig varslede avgiften på bombrikker som ikke går til nedbetaling av vei men er en ren avgift. Russiske styresmakter vedtok 21. september å avgrense eksporten av bl.a. diesel, noe som vil presse dieselprisen i Norge enda mer opp.
Nå forventer NLF at norske myndigheter gjør som den svenske regjeringen; å kutte dieselavgiften for å lette på det enorme prispresset i samfunnet.
For Nord-Norge blir det en spennende dag hvor en ny konseptvalgutredning (KVU) for regionen skal legges frem i Narvik. –&n...
For Nord-Norge blir det en spennende dag hvor en ny konseptvalgutredning (KVU) for regionen skal legges frem i Narvik. – Vi trenger mange nye veiutbygginger i Nord- Norge for å løfte standarden til et akseptabelt nivå slik at vi får et trafikksikkert og effektivt veinett, sier NLFs regionsjef, Odd-Hugo Pedersen
Konseptvalgutredning (KVU) Nord-Norge har perspektiv til år 2060 og er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Kystverket og Avinor. Den legger grunnlaget for alle transportsystemer og all transport i Nord-Norge; vei, jernbane, sjøfart og luftfart.
For mange er det Nord-Norge banen som fenger interessen, men for alle som transporterer varer på veien er det andre saker som gjelder.
NLFs regionsjef, Odd-Hugo Pedersen, mener det er nok å ta av når det kommer til veier som trenger utbedring.
– Vi har blant annet fylkesvei 882 til Øksfjord i Finnmark som krever utbedring. Flaskehalser finner vi også på riksveinettet og jeg kan nevne E6-strekingen fra Fauske til Narvik, E6 Olderdalen-Langslett og E45 Kløfta i Finnmark. Det er viktig å få orden på få transportkorridorene for hele næringslivet i regionen, slik at de blir av tilfredsstillende kvalitet, sier Pedersen.
Det var Kystmagasinet som omtalte saken først.
Han forteller videre at det jobbes aktivt opp mot riks- og fylkespolitikere og spesielt med prosesser rundt nasjonale og regionale transportplaner.
– Vi har også god dialog med Statens vegvesen, Nye veier, fylkeskommunene og media. Synliggjøring av utfordringer med dagens veinett for tungtransporten er svært viktig, sier Pedersen til Kystmagasinet.
NLFs avdeling i Nord-Norge har vært sterkt involvert i arbeidet med KVU Nord-Norge og nå forventer Pedersen at den vil peke på de beste løsningene for transportutfordringene i Nord-Norge, og at den gir politikerne et solid grunnlag for gode beslutninger og prioriteringer.
Utover dette mener han at det generelt satses for lite på drift og vedlikehold av dagens veier, ettersom regjeringen har varslet brems i nye prosjekter.
– Det mener vi er for defensivt. Vi trenger mange nye veiutbygginger i Nord- Norge for å løfte standarden til et akseptabelt nivå slik at vi får et trafikksikkert og effektivt veinett, sier Pedersen til Kystmagasinet.