– Bærekraft er et viktig tema for oss og våre kunder. Derfor er vi veldig glade for at teknologien nå har kommet så langt at vi kan begynne å kjøre med helt elektriske lastebiler med tung last i daglig trafikk, sier Max Trandem, administrerende direktør i Stena Recycling AS.

Dette er et svært uvanlig syn i dag, men ladekabler kan fort bli like dagligdags på lastebiler som på personbiler. Foto: Stein Inge Stølen Dette er et svært uvanlig syn i dag, men ladekabler kan fort bli like dagligdags på lastebiler som på personbiler. Foto: Stein Inge Stølen

Toakslet på test, treakslet i bestilling

Det var en toakslet eMoss-prototype med rekkeviddeforlenger som som i går koblet fra støpselet og la ut på sin jomfrutur i Norge. Stena Recycling AS har bestilt to stykk treakslede fullelektriske utgaver med 300-kilowatts batteripakker, altså uten rekkeviddeforlenger. Bilene som skal være på plass i mai-juni vil bli brukt til å transportere aske fra de store fjernvarmeanleggene i Oslo til Stena Recycling sitt anlegg i Moss for gjenvinning. I den andre retningen vil bilene transportere avfall som blir fjernvarme for innbyggerne i Oslo.

Er fremtiden elektrisk? Det er slett ikke umulig hvis teknologi som dette viser seg å fungere. Foto: Stein Inge Stølen Er fremtiden elektrisk? Det er slett ikke umulig hvis teknologi som dette viser seg å fungere. Foto: Stein Inge Stølen

Skal kjøre 500 kilometer daglig

Omfanget av virksomheten krever at bilene går i skytteltrafikk. Stena anslår at de to elektriske lastebilene sammenlagt vil rulle 260 000 kilometer, noe som rundt regnet utgjør 1 000 kilometer hver arbeidsdag - 500 kilometer per bil. I utgangspunktet anslås rekkevidden til å være 150 kilometer med 50 tonns last, noe som egentlig bare holder til en rundtur fra Oslo til Moss. Men med 20 minutters lading ved hvert stopp og ekstra nattlading skal ikke dette gi grunn til rekkeviddeangst, mener Stena Recycling.

Her får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en innføring i fordelene ved å benytte elektrisk lastebil på strekningen Oslo-Moss av Stena Recyclings transportsjef Svein Alfstad. Foto: Stein Inge Stølen Her får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en innføring i fordelene ved å benytte elektrisk lastebil på strekningen Oslo-Moss av Stena Recyclings transportsjef Svein Alfstad. Foto: Stein Inge Stølen

Samme firma som leverte ASKOs problemlastebil

Kjøretøyet er bygget av nederlandske eMoss med utgangspunkt i en DAF. Dette er det samme firmaet som leverte ASKOs el-lastebil i 2016, som ble satt i tjeneste ved et stort PR-arrangement med statsminister Erna Solberg bak rattet. I ettertid har denne lastebilen ifølge ASKO ikke oppfylt forventningene og har hatt mer ståtid enn kjøretid på grunn av tekniske problemer. Grossistgiganten har av den grunn kansellert sin bestilling av ytterligere to lastebiler fra eMoss og har i stedet bestilt 10 Tesla Semi. Det blir derfor spennende å se om eMoss har løst disse utfordringene slik at Stena Recycling får disse nye lastebilene til å fungere optimalt.

Les også:  Renault med elektriske lastebiler i 2019