
Arvid bidro igjen på Høyeggen skole i Melhus. Og vi fikk flotte tilbakemeldinger både fra barn og voksne. Og de lurer på hvorfor de ikke...
Vært en krevende uke for mange. Værskiftet fra temperaturer fra -10 til -20 og plutselig ble dette 0-5 grader og regn og sludd. Noen av dere og deres sjåfører har vel fått oppleve utfordringene denne uken. VI merker når det kommer større endringer er ikke vedlikeholds planene gode nok. VI har ikke en beredskap som er beregnet for dette, Og skal vi ha det slik eller ikke? Mange må på veien selv om det blir utforende forhold. Jeg synes ikke dette skal kalles ekstrem forhold. For dette skjer hvert år og er ikke uvanlig i et vinterland. Men derfor må vi spørre oss noen viktige spm. Skal vi være rustet for slike normale vinterendringer eller ikke.
Vi fikk også litt media oppmerksomhet rundt toaletter og rasteplasser. Dette er en sak NRK har belyst over en lenger tid.
Det nærmer det seg Jul og stresset til alle øker og trafikken på veien øker. Husk å ta det forsiktig. Vi har ikke så dårlig tid at det er verd å risikere helsa vår.
Arvid bidro igjen på Høyeggen skole i Melhus. Og vi fikk flotte tilbakemeldinger både fra barn og voksne. Og de lurer på hvorfor de ikke...
Arvid bidro igjen på Høyeggen skole i Melhus. Og vi fikk flotte tilbakemeldinger både fra barn og voksne. Og de lurer på hvorfor de ikke har hørt om dette før.
Det skal vi gjøre noe med tenker jeg .
Høyeggen Skole Melhus
Lilleby har vært yrkessjåfør i over 40 år, og har tillitsverv i Norsk Lastebileier-Forbund både i Trøndelag og nasjonalt.
Han er oppgitt over måten ekstremværet som var bebudet onsdag, ble kommunisert ut på av politiet i Trøndelag – med at folk som ikke har noe å gjøre ute på vegene, burde la bilen stå.
– Det ble meldt 30 centimeter snø, og så kom det 7 centimeter. Når folk blir rådet til å la bilen stå, blir vi trøndere ikke lenger i stand til å kjøre på vinterføre. Og enda verre; signalet til de som er ansvarlige for vegvedlikeholdet, er at de ikke trenger å gjøre jobben sin, mener Lilleby.
Tryggve Duun, seksjonsleder for operasjonssentralen i Trøndelag politidistrikt, forklarer politiets kommunikasjon på følgende måte:
– Politiet mener at når værforholdene er som de var, så må vi ut å advare innbyggerne våre om at det er krevende kjøreforhold. Det er vår plikt og vi gjør det for å forebygge trafikkulykker og trafikkuhell. Vi skjønner at mange må kjøre, men da er håpet at man kjører ekstra forsiktig.
Lilleby påpeker at det er langt flere enn yrkestransportsjåførene som har vegen som arbeidsplass. Blålysetatene, helsearbeidere, rørleggere og snekkere – folk i praktiske yrker.
– Nei, det er masse folk som ikke kan være hjemme, og de som ikke har mulighet til «å la bilen stå», de får ikke den kvaliteten på vintervegene som de fortjener. Hva med hjemmehjelpa som kanskje er livredd for å kjøre på hålka?
– Budskapet fra politiet blir ei sovepute for de som har ansvaret for vintervedlikeholdet, Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune – og de store hovedentreprenørene, sier Lilleby – og legger til:
– Politiet gjør dem ei bjørnetjeneste.
LES OGSÅ
Han spør seg også om politiet har mandat til å be folk holde seg hjemme, og ikke kjøre bil, hvis de ikke må.
– Politiet må heller oppfordre de ansvarlige for vegvedlikeholdet til å gjøre jobben sin bedre, spissformulerer han.
Onsdag sendte Lilleby et hjertesukk til forbundsstyret i Lastebileierforbundet, der han lar frustrasjonen få fritt utløp:
– Det er ikke første gang jeg sier dette. Det jeg mener er at dette blir en sovepute – både for de som driver vintervedlikehold, men også for alle andre bilister. De må også oppfordres til å sko seg skikkelig – jamfør kaoset rundt det første snøfallet på Østlandet. Til slutt kan ingen ut å kjøre på vinterføre lenger. Vi lever i vinterlandet Norge. Tenker jeg helt feil, eller – spør Øyvind Lilleby retorisk.
Hva er hjernen vår programmert til å gjøre?
Det var et interessant fremstilling av ham Erik Haugane som hadde et foredrag på Rambøl. Å være grunder er egentlig motstridig da en ny hendelse vil skape endring. Og endringer ønsker vi ikke. I hvert fall ikke dem som gjelder oss. Men kortfattet av det han ønsket å fortelle er.
VI må skape noe som har en Verdi for noen. Og så må vi ha et mål med med det vi skaper. Og det farlig er å komme i flytsonen og være/bli fornøyd. Det er gjerne før vi når målet. Det er da viktig og fortsette til vi når Målet. Tenkt hvor fornøyd vi blir da?
Erik Haugane. Nå målet
Det var også interessant å høre ham fortelle hvor energibesparende 5 liter diesel var. Og poenget var da.
- Tenk deg 5 liter diesel i en gravmaskin. For 5 liter rekker den graveren og grave et hull som det tar et år for oss å gjør med hånd skuffa. Er ikke de energi besparende og effektiv?
Vi fikk noe tid på Midt nytt.
I deler av landet er det venta store nedbørsmengder som regn. Andre steder blir det snø, is, vind og snøfokk
I deler av landet er det venta store nedbørsmengder som regn. Andre steder blir det snø, is, vind og snøfokk
|
Stortinget ber regjeringen om å tilrettelegge for at den maritime næringens ladestasjoner også kan brukes av landbaserte kjøretøy. De men...
Stortinget ber regjeringen om å tilrettelegge for at den maritime næringens ladestasjoner også kan brukes av landbaserte kjøretøy. De mener det er viktig siden regjeringens nasjonale ladestrategi indikerer at tilstrekkelig strømtilførsel for tungbil-lading kan ta opptil ti år å få etablert. Nå ønsker NLF å bidra i den videre prosessen.
Bakgrunnen for saken er et forslag fra Alfred Bjørlø (V), Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Liv Kari Eskeland (H), Mathilde Tybring-Gjedde (H), Ove Trellevik (H), Olve Grotle (H) og Svein Harberg (H).
De norske ferjene har blitt stadig mer elektriske de siste ti årene, siden den første elektriske ferjen kom i 2014. Nå skal landtransporten kunne dra nytte av den økende elektrifiseringen av ferjene de siste ti årene.
Stortinget har behandlet forslaget fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti om utvidet bruk av maritim ladeinfrastruktur og har vedtatt at regjeringen starter arbeidet med å vurdere hvordan ladestasjoner på land for elektriske ferger og andre maritime fartøy kan gjøres tilgjengelige for annen sjø- og landtransport, gjerne ved hjelp av kommersielle ladestasjon- og strømleverandører.
De ber også regjeringen sikre at kommende offentlige anbud for kommersielle ferger og hurtigbåter vurderer tilgjengeliggjøring av el-infrastrukturen for andre brukere, og at dette blir krav i kommende anbud.
– NLF er svært glade for dette vedtaket, men ønsker å bli involvert i arbeidet som nå skal igangsettes for å sikre at dette løses på beste praktiske måte, sier markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud.
Han understreker at ikke alle fergekaier er egnet til tungbil-lading.
– Det er derfor viktig at næringen blir rådspurt i denne prosessen, forklarer Olafsrud.
Flertallet i komiteen, bestående av medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener at elektrifisering av transportsektoren er avgjørende for å nå nasjonale og internasjonale mål om utslippsreduksjon.
Komiteen har også merket seg at departementet har mottatt en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy langs riksveiene, basert på regjeringens nasjonale ladestrategi. Denne planen indikerer at tilstrekkelig strømtilførsel for tungbil-lading er en utfordring, og at det kan ta opptil ti år å få nødvendig kapasitet for ladeinfrastruktur enkelte steder.
Flertallet mener derfor at kapasiteten som er satt av til ferger og hurtigbåter, som bare brukes noen få timer hver dag, bør være tilgjengelig for tyngre kjøretøy. De er glade for at statsråden også ser på dette som et alternativ, da det kan fremskynde etableringen av ladeinfrastruktur for tungbil, og ventetiden på ferger kan brukes til å lade tunge kjøretøy.
Veiforholdene blir utfordrende flere steder på onsdag på grunn av glatte veier og kraftig vind. Det er allerede meldt om flere ulykk...
Veiforholdene blir utfordrende flere steder på onsdag på grunn av glatte veier og kraftig vind. Det er allerede meldt om flere ulykker og stengte veier.
Onsdag ser ut til å være en dag med en omfattende rekke farevarsler.
Det uforutsigbare været får konsekvenser for bilister over hele landet.
– Et lavtrykk som nærmer seg fra vest, vil skape utfordrende kjøreforhold på veiene i praktisk talt hele landet fra natt til onsdag. Vær forberedt og ta nødvendige forholdsregler, advarte Statens vegvesen i en pressemelding, tirsdag ettermiddag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
FOTO: METEOROLOGISK INSTITUTT
Sterk kuling til full storm er varslet i Nordland, Troms og Finnmark. Klokken 06.30 meldte Vegtrafikksentralen nord om vindkast på opptil 30 meter per sekund på flere steder.
Det beskrives som et voldsomt uvær som forventes å vare gjennom hele dagen. Vegtrafikksentralen melder om at det er mange stengte veier, særlig i Finnmark, hvor veier og fjelloverganger er rammet. Ny vurdering gjøres kontinuerlig gjennom dagen. Vegtrafikksentralen ber folk holde seg hjemme om det ikke er helt nødvendig å dra ut.
Statens vegvesen ber alle følge med på veimeldinger og trafikkråd under uværet.
Også i Nordland, spesielt på Helgelandskysten og i Salten, er veiforholdene utfordrende, i tillegg til at flere har meldt inn om at FV17 er såpeglatt.
Det er fare for is og glatte veier på grunn av regn som fryser på kald bakke og overgang til mildvær. Dette gjelder for Agder og deler av Østlandet. I Agder, Vestfold og Telemark er det også fare for underkjølt regn tidlig på dagen.
Også på Vestlandet har uværet meldt seg tidlig onsdag morgen, opplyser Vegtrafikksentralen.
Det er meldt om sterk vind, snøfokk og nedbør i fjellet, skriver Vegtrafikksentralen vest på X.
FOTO: METEOROLOGISK INSTITUTT
– For de som ikke har fått med seg at Ring 1 i Oslo stenges for all biltrafikk fra andre kvartal 2024, bør følge nøye med nå, mener regio...
– For de som ikke har fått med seg at Ring 1 i Oslo stenges for all biltrafikk fra andre kvartal 2024, bør følge nøye med nå, mener regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke.
I forbindelse med gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet må Hammersborgtunellen og områdene rundt regjeringskvartalet sikres og oppgraderes.
– Som følge av dette stenges hele Ring 1 i tre år, og noen politikere i Oslo, inkludert MDG-representanter, ønsker at veien skal stenges permanent. Oslo kommune og Statens vegvesen (SVV) har lenge diskutert hvem som har ansvaret for å implementere disse såkalte avbøtende tiltakene, og som følge av all diskusjonen bærer tiltakene preg av å være krisepreget, sier Bjerke.
Han påpeker videre at for transportnæringen utgjør stengingen hovedsakelig to problemer.
– For det første vil også tilstøtende gater og områder stenges for tunge kjøretøy. Tor Olsens gate vil for eksempel bli stengt, noe som gjør det umulig å komme seg fra Ankertorvet til Pilestredet på den veien. Møllergata vil også stenges, og det allerede før jul, ifølge våre kilder, forklarer Bjerke.
Det andre problemet er at de 7 000-8 000 bilene som i dag kjører på Ring 1 og veiene rundt, sannsynligvis må finne veien ned i Operatunnelen.
– Tunnelen håndterer allerede 35 000-36 000 biler daglig, og det er åpenbart at en ytterligere økning vil forsterke kaoset, mener Bjerke.
NLF Oslo & Akershus har i flere møter med både Bymiljøetaten i Oslo (BYM) og SVV påpekt utfordringene.
– BYM støtter seg til små elektriske biler og sykler og ser for seg at «det ordner seg nok». Vi har derimot sett hvordan «det ordnet seg» en mandag for et par uker siden da det kom litt snø i hovedstaden, sier Bjerke.
Han understreker at NLF er konstruktive, og de krever nå opprettelsen av en hurtigarbeidende gruppe med representanter fra transportnæringen, som i samarbeid med BYM skal vurdere fornuftige, avbøtende tiltak.
– Dette forslaget ble fremsatt i samarbeid med Virke, LUKS og ASKO, og arbeidsgruppen har allerede hatt sitt første møte, bekrefter Bjerke.
I tillegg forteller han at NLF Oslo & Akershus på egen hånd har fremmet et sterkt ønske til Statens vegvesen (SVV) om at kollektivfeltene på riks- og europaveiene inn og ut av hovedstaden åpnes for tunge kjøretøy over 7,5 tonn.
– Planen er nemlig å ekskludere elbilene fra kollektivfeltene, og dette vil skape kapasitet til å la godstransporten passere på ulike tidspunkter av døgnet. SVV har positivt mottatt dette forslaget, og LUKS SG Oslo støtter også tiltaket, avslutter Bjerke.
Fra 1. desember 2023 vil F1-vekten være en ekstra komponent i veiavgiften i Tyskland og Østerrike. Det er derfor viktig at alle kjøretøy...
Fra 1. desember 2023 vil F1-vekten være en ekstra komponent i veiavgiften i Tyskland og Østerrike. Det er derfor viktig at alle kjøretøy utstyrt med OBU oppdaterer kjøretøydataene sine før 30. november.
Circle K har allerede utarbeidet et enkelt system gjennom «Veiskatt Service Portalen» med flere funksjoner for å gjøre det mulig å oppdatere kjøretøydataene individuelt eller i en masseoppdatering.
Spørsmålet er hva som skjer dersom dette ikke gjøres innen fristen.
Dersom ikke dataene oppdateres i tide, vil tjenestene for Tyskland og Østerrike automatisk deaktiveres på enheten din, og brikken vil ikke lenger fungere i disse landene. Circle K opplyser også om at det er stor sannsynlighet for at man vil bli bøtelagt av myndighetene.
Etter den gitte fristen må du fortsatt legge inn F1-vekten i portalen for å reaktivere Tyskland.
Slik legger du inn F1-vektdataene:
Les også: – I verste fall dobles CO2 avgiften i EU >>>
Circle K minner på nytt alle medlemmene om at et nytt CO2-tillegg vil legges til eksisterende bompengetakster for å beregne bompengesatsene i ulike land. Fra 1. desember vil Tyskland starte opp med dette, mens Østerrike starter opp den 1. januar 2024. Resten av EU vil følge etter fortløpende.
Hvert kjøretøy vil automatisk bli klassifisert i høyeste CO2-klasse. Vær klar over at kjøretøy med første registreringsdato etter juni 2019 kan søke om redusert CO2-tillegg ved å oppgi ytterligere kjøredata og COC- og CIF-dokumenter, som leveres av kjøretøyprodusentene.
På Lastebil.no er det skrevet mer inngående om hvordan CO2-avgiften fungerer, hvordan den kan reduseres og at Circle K har gjort det enkelt for sine kunder ved å utarbeide et godt system for at betalingen skal gå smertefritt gjennom bommene. Dette gjøres også gjennom Circle K’s kundeportal, og de tar ikke noe ekstra betalt for denne tjenesten.
Det nærmer seg jul, og det er også tid for fornying av Circle K Koppen. Gavekort sendes snart ut til alle NLF-medlemmer.
Det nærmer seg jul, og det er også tid for fornying av Circle K Koppen. Gavekort sendes snart ut til alle NLF-medlemmer.
Circle K har stort fokus på miljøet og gjenbruk. Derfor vil de i år også gi gavekort på kaffeavtalen, som kan løses inn på alle Circle K-stasjoner. Medlemmene vil få en oblat som skal festes på deres egen Circle K-kopp.
Det informeres om at gavekortene sendes ut i månedsskiftet november/desember. På grunn av juletidene kan postgangen ta noe lengre tid enn normalt. Hvis det likevel skulle være spørsmål, kan de sendes til: Hanne Karine i Circle K
Vi minner også om Circle K’s Truck Deal, som er et unikt tilbud kun for NLFs medlemmer. Her får dere 25 prosent rabatt på en rekke matvarer. Hvis man spiser mat hos Circle K hver ukedag, vil man også få fredagsmaten gratis.
I Truck Deal inngår blant annet: