Avrenningen fra fisketransporten skal ikke være transportørens ansvar!

Publisert 17.12.20

Daglig kjører hundrevis av vogntog fulle av laks rundt på norske veier. Et typisk vogntog lastet med laks inneholder 891 isoporkasser som hver inneholder 22 kg laks. Dette tilsier en last med totalt 19,6 tonn. I de verste tilfeller hvor transportør ikke har benyttet riktig kjøling har man opplevd resultater med avrenning på mellom 1800 – 3600 liter ved en transportetappe på 36 timer. Når isen smelter renner vannet rett ut i veibanen. Dette bidrar til å skape svært glatte og trafikkfarlige områder i veibanen.

Avrenning fra vogntog er brudd på veitrafikkloven. Rent juridisk er det i dag sjåføren som har hovedansvaret for å følge veitrafikkloven når man ferdes på norske veier. Likefult mener Sjømatbedriftene at sjømatnæringen har et moralsk medansvar for transport av sjømat. Dette er bakgrunnen for at organisasjonene har gått sammen om å utvikle en felles bransjestandard.

Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund inviterer med dette myndighetene til å inngå en bransjeavtale som bygger på de tiltak som er nedfelt i forslag til bransjestandard.

Bransjestandard:

 

  1. Innføring av elektronisk fraktbrev, og at bruk av dette blir gjort obligatorisk med iverksettelse fra 1. juli 2021. Dette for blant annet å sikre lastens art og opprinnelse.

 

  1. Det innføres krav til temperaturlogg, og at denne skal kunne dokumentere temperatur gjennom hele transportetappen. Temperaturlogg skal gjøres tilgjengelig for relevant kontrollmyndighet, og til opprinnelig avsender av varen.

 

  1. Ved stans av vogntog med avrenning skal avviket rapporteres direkte til avsender/oppdragsgiver.

 

  1. Sjømatbedriftene vil fremheve og tydeliggjøre i sitt arbeid ovenfor sjømatnæringen at man benytter trygg transport med ansvarlige transportører, som kjører trafikksikkert, miljøvennlig og tilbyr norske lønns- og arbeidsvilkår. Sjømatbedriftene vil anbefale alle sine medlemsbedrifter å benytte seg av godkjente kvalitetssystemer.

 

  1. Det etableres et kabotasjeregister innen 2021. Formålet med et slikt register er å gjøre det enklere å gjennomføre kontroll, og forsikre oss om at den transporten som gjennomføres i Norge foregår i henhold til norsk lovgivning.

 

  1. Det innføres en begrensning ved antall underleverandører man kan benytte ned i kjeden. Det settes et tak på totalt 2 ledd, inkludert hovedtransportør.

 

  1. Dokumentere at fisken har riktig kjernetemperatur før lasting. Kjernetemperaturen skal fremgå av fraktbrevet.

 

  1. Sjømatnæringen- og transportnæringen har klare forventninger til at leverandørindustrien driver frem innovative og konkurransedyktige løsninger som bidrar til utvikling tette og bærekraftige fiskekasser.

 

 

 

Trondheim den 22. oktober 2020,

 

 

 

 

 

 

__________________                                                           _______________

Robert Eriksson                                                                  Geir A. Mo

Administrerende direktør                                                   Administrerende direktør  

Sjømatbedriftene                                                                 Norges Lastebileier-Forbund